Ochrana osobních údajů (GDPR)

Zábavná chemie v ZŠ Pod Montací

V úterý 5. 11. jsme zavítaly s naším projektem Zábavná chemie na Základní školu Pod Montací v Náchodě. Žákům 3. - 5. třídy jsme opět předvedly spoustu zajímavých pokusů. Nezůstalo pouze u demonstračních experimentů, ale někteří odvážnější žáci nám asistovali a dokonce byli schopní i pokus popsat. Děti se nebály mluvit, hodně toho znaly o živé a neživé přírodě a na kladené otázky nám bez zaváhání dokázaly odpovědět. Zařadily jsme do našeho projektu dva nové pokusy, které si děti hned oblíbily. Největší úspěch měly pokusy jako například sloní zubní pasta, Aladinova lampa, fontána, „co je v baňce“ a samozřejmě pokusy, kde to smrdí, hoří a jsou barevné. Moc děkuji studentkám z 3. B za pomoc a ochotu jít opět do tohoto projektu i v tomto školním roce. Věřím, že se ještě jednou někdy v druhém pololetí v rámci Zábavné chemie sejdeme a uděláme dětem radost v některé z vybraných škol. Vždyť chemie je krásná přírodní věda a nic nežije bez chemie.

Naše kroky míří do Národního divadla.

Je čtvrtek 24. října. Vyrážím z laboratoře fyziky. V podpatcích, dlouhých šatech a za chůze ještě skládám do školního batohu džíny. Proti mně už, podobně nepatřičně oblečení,vycházejí moji spolužáci ze zkoušky Sborečku. Před vchodem do školy se přidávají další. Deset lidí. Dívky ve velké večerní, kluci v oblecích. Kolemjdoucí se po nás otáčejí. Ve tři hodiny odpoledne, takhle vyparádění, působíme opravdu prazvláštně. Definitivně jsme se zbláznili? Možná. Ale zrovna tahle situace má svůj, úplně racionální, důvod. Vyrážíme totiž za kulturou. Dokonce za tou nejúchvatnější, jakou lze v naší republice nalézt. Naše kroky míří do Národního divadla. Cesta k nám byla víc než milosrdná. Žádné velké komplikace, jen minimální kolony a zdržení. Už lehce po šesté jsme stáli poblíž cíle cesty. Měli jsme skoro hodinu pro sebe. Původně plánovaná kavárna Slávie vzala za své hned, jak se naše nohy dotkly chodníku. Byl jeden z posledních, relativně teplých večerů a tak jsme místo kavárenských židlí zvolili o trochu aktivnější variantu trávení volného času. Prošli jsme se po nábřeží, obešli celý Slovanský ostrov a povídali si. Večerní Praha se už pomalu propadala do noci, když jsme vstupovali do Národního. I když se vlastně nic neděje – jsem mezi spolužáky a vyrážím si užít krásný večer, cítím, jak se  mi zrychluje tep. Monumentální budova ve mně budí hluboký respekt. Je to přeci jen něco úplně jiného, něž na fotografiích, nebo z vyprávění. Představení Prodaná nevěsta, pod taktovkou režisérky Magdaleny Švecové, byla jedním z nejsilnějších zážitků, které jsme v průběhu studia na Jiráskově gymnáziu získali. Před začátkem nás všechny provázely mírné obavy – přece jen jsme vyráželi na tříhodinové představení, jehož obsah jsme znali, ale strach , že se budeme nudit, byl úplně zbytečný. Před každou přestávkou jsme na sebe udiveně zírali. To už byla hodina?!? Všechno krásné ale musí jednou skončit. A tak se naposledy podíváme na noční Prahu, nasedneme do autobusu a cestou k domovu jeden po druhém usínáme…   Za členy loutkové divadelní scény kroužku Hidrak : Mirka Lorencová, 4.A

Prohlášení stávkujících zaměstnanců Jiráskova gymnázia

Jiráskovo gymnázium Náchod se připojuje k stávce

Prohlášení stávkujících zaměstnanců:

Zaměstnanci gymnázia se připojují ke stávce, kterou vyhlásily školské odbory na středu 6. listopadu 2019. Důvodem stávky nejsou pouze naše nízké platy, ale především soustavné neplnění slibů politiky. Stávkujeme za kvalitnější školství pro naše i Vaše děti. Stávku vnímáme jako symbolické vyjádření našeho protestu a připojujeme se k ní i přesto, že nesouhlasíme s amatérským a absurdním postupem školských odborů při vyjednávání, kdy tyto vládě „bez boje“ ustoupily a souhlasily se snížením plánovaného posílení  mzdových prostředků z 15 % na 10 %. Žádáme vládu, aby dodržela svůj původní slib, podle kterého měly platy ve školství v tomto roce vzrůst celkem o 15 procent, přičemž 10 % bylo určeno do tarifů a zbylých 5 % do nadtarifní části platů, kterou tvoří příplatky a odměny. Platy českých učitelů tvoří jen 64 % průměrné mzdy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců, což je nejméně ze států OECD a EU. V sousedním Německu je to 100 %, v ekonomicky srovnatelném Lotyšsku 140%, v Polsku 80 %. Aby byl plat českého učitele srovnatelný s průměrem ostatních vysokoškolských profesí, musela by vláda zvýšit učitelské platy minimálně o polovinu. Podle stávajících tarifních tabulek je nástupní plat českého učitele srovnatelný s platem prodavačky v Lidlu. Platy učitelů sice od roku 2013 vzrostly o 31 procent, ovšem průměrná mzda v České republice stoupla ve stejném období o 27 procent, nelze tedy  hovořit o masivním zvyšování platů, jedná se spíše o jejich valorizaci. V roce 2003 činily platy učitelů 105 % průměrné mzdy v ČR, nyní je to 110 %. Příslib 130 % zazněl poprvé již před 16 lety. K tomuto slibu se na konci roku 2017 oficiálně přihlásila Poslanecká sněmovna ve svém usnesení. Přesto Česká republika dává na školství o čtvrtinu méně, než je průměr vyspělých států světa. To je deficit ve výši 50 miliard korun ročně. Řadu let stagnují finance na pomůcky a učebnice. Zatímco v roce 2007 činily ostatní neinvestiční výdaje na jednoho žáka základní školy 1 028 korun, letos to bylo 1 136 korun ročně. Školy ovšem z těchto peněz musí platit i náhrady platu v prvních čtrnácti dnech pracovní neschopnosti zaměstnanců nebo kurzy pro pedagogy.  

Za učitelský sbor a stávkový výbor Mgr. Jan Ježek

 - použité informace jsou převzaty z materiálů Pedagogické komory  

STÁVKA

Vážení rodiče, milí studenti,

oznamuji Vám, že dne 6. listopadu 2019 bude naše škola pro žáky zcela uzavřena z důvodu stávky pedagogických pracovníků školy.

Pedagogům již došla trpělivost s vládou, která dlouhodobě neplní své sliby. Jde i o budoucnost našich dětí a vnoučat, protože dnes je povolání pedagoga již tak neatraktivní, že ve stále větším počtu aprobací je prakticky nemožné sehnat kvalifikovaného pedagoga (o tom, že by měl být kvalitní ani nemluvě). A pokud se nic nezmění, bude hůř, protože v nejbližších letech se chystá do důchodu podstatná část učitelů.

Děkuji za pochopení.

Pavel Škoda, ředitel Jiráskova gymnázia, Náchod, Řezníčkova 451

Podrobnější prohlášení pedagogů bude následovat.

Astro Pi Hackathon

Náš student Šimon Prudil se spolu spolužákem z gymnázia v Litoměřicích zúčastnili Astro Pi Hackathonu. Akci organizovalo ESERO – vzdělávací kancelář Evropské kosmické agentury v prostorách SAB Aerospace v Brně 18. – 19. listopadu 2019.

Šimon napsal: "V rámci soutěže jsme s týmem navrhli experiment, který provedeme na počítači Astro Pi, který je na mezinárodní vesmírné stanici ISS. Cílem našeho experimentu je mapovat magnetické pole Země tak, aby se podle našeho modelu mohly řídit satelity a cubesaty, které k orientování používají takzvaných magnetorquerů. Návrh experimentu porotu zaujal a náš tým vyhrál se 161 body z 200 možných. Experiment rovněž přihlásíme do soutěže Astro Pi Challenge pořádané ESA."

Reportáž z akce najdete na stránkách ESERO. Z výroku poroty vybíráme : "Ukázkový vědecký projekt, zajímavá prezentace i prvky citizen science předvedlo duo Marsonautů. Mapování magnetického pole, porovnání s pozemským měřením a snaha o vylepšení globálního modelu magnetického pole se porotě velmi líbilo. Tým prokázal hluboké znalosti fyziky i velkou nápaditost, když se další data z oběžné dráhy bude snažit získat od dalších týmů, které se projektu Astro Pi rovněž účastní/ly. Marsonauti získali největší počet bodů a zaslouženě si odvezli zlaté poháry pro vítěze."

Reportáž v pořadu Víkend, TV NOVA

Natáčení s reportérem Milanem Blažkem bylo pohodové a výsledek (snad) stojí za to. Děkuji všem studentům za ochotu a nadšení, které je z reportáže vidět!
  A jak vznikl název "Zapálení učitelé těsně před vyhořením"? S nadsázkou - před prázdninami jsme s kolegy z Poličky a Prahy plánovali naši účast na veletrhu Maker Faire a přemýšleli, jak naši prezentaci pojmenovat. Navržen byl název Zapálení učitelé, a já k tomu dopsal "leda tak těsně před vyhořením"... a bylo to. A tam si nás také všimli reportéři a byla z toho tato reportáž. Poděkování patří i našemu sponzorovi, firmě Saar Gummi Czech, bez jehož podpory bychom se veletrhu Maker Faire účastnit nemohli.

Náchodské Dny poezie mají PROGRAM 10.ROČNÍKU hotový.

Náchodské Dny poezie mají PROGRAM 10.ROČNÍKU hotový. Budete z něj hotoví! 5.11. v Aule JG Náchod 6NaChodníku a Miloň Čepelka „Dítě“ festivalu zahájí jubilejní ročník. 8.11. v Aule JG Náchod DAMU Praha: Prefaby Umakartová poezie normalizační panelákové všednosti v nevšedním představení divadelníka Jakuba Maksymova. Performance pro 8 diváků v několika po sobě jdoucích reprízách. 12.11. v Městské knihovně Petr Váša – Inventář Náchodských Dnů poezie ve večeru fyzického básnictví. 19.11. v Městské knihovně SlamPoetryShow – volný večer volného slamu ve volném stylu. 20.11. v Městské knihovně Jan Burian - recitál osamělého písničkáře. 23.11. v Aule JG Náchod Koncert Hm… - velmi originální uskupení velmi poetických muzikantů, kterým učarovaly i básně Jaroslava Seiferta, Antonína Sovy, Václava Hraběte a dalších. 28.11. v Aule JG Náchod Štěpán Nosek: Penumbra – autorské nejenčtení z/o nejen poslední sbírky/ce Štěpána Noska.

Divadelníci nižšího i vyššího gymnázia přinášejí radost nejen dětem

Nadšení, nové kostýmy, nové rekvizity (i ty zapomenuté a znovu dodané), svačinové balíčky na celý den, slunečné počasí babího léta, to byl náš letošní Festival pohádek v Jičíně 12.září. Mladších, starších a dospělých divadelnic a divadelníků vyjelo od gymnázia plný autobus. Na tzv. Rynečku se děti prim a sekund představily s pěti pohádkami, dívky ze 4.A loutkové divadelní scény zahrály příběh „O strašidlech“ a „Kterak Kašpárek s Krakonošem přechytračili Trautenberka.“ Autorkami obou scénářů jsou samy studentky. Zvláště strašidelný příběh zaujal dospělé diváky. Odpoledne na hlavním podiu na velkém náměstí studentky a student kvint, tercie a septimy vystoupily s dramatizaci Erbenovy Kytice. Herecké výkony, sólový zpěv a krásné kostýmy byly oceněny velkým potleskem publika.
  1. října sekundáni - studenti dramatické výchovy a kroužku hostovali v MŠ ve Studnicích s pohádkou „Kterak král kočku kupoval.“ Malí diváci úžasně s herci spolupracovali a vystoupení mělo velký úspěch. Naši divadelníci byli odměněni vynikající svačinou a pozváním, abychom co nejdříve zase přijeli zahrát novou pohádku. Děkujeme za pozvání, rádi přijedeme!
Blanka Dvořáčková

Studenti dramatické výchovy a členové historicko-dramatického kroužku se zúčastnili pracovního workshopu

V úterý 22. října studenti dramatické výchovy prim a sekund spolu ve studenty historicko – dramatického kroužku navštívili Muzeum loutkařských kultur v Chrudimi. Již zvenčí nás zaujala honosná renesanční stavba někdejšího Mydlářova domu, ve kterém se nachází uvedené muzeum. Po prohlídce loutek z majetků někdejších kočovných loutkařů, loutek z rodinných sbírek 1.republiky, úchvatných loutek z Indonésie a nádherných loutek stínového divadla starověké Číny děti usedly k pracovním stolům a pod odborným vedením lektorky se pustily do výroby vlastních loutek stínového divadla. Díky dětské fantazii skloubené s výtvarnou schopností a zapálením pro tvorbu se po hodině práce stoly zaplnily pohádkovými a zvířecími postavami na kovových miniaturních hůlkách. Lampa osvítila plochu stínového divadla a děti svým spolužákům hrály se svými loutkami vlastní příběhy. Těšíme se, až vyrobíme další postavičky pro stínové divadlo a zahrajeme i vám! Blanka Dvořáčková a Jana Olšanová