Ochrana osobních údajů (GDPR)

Logická olympiáda - výsledky nominačních kol

Do krajského kola Logické olympiády z našeho gymnázia postupují Ježek Jakub (4.W), Grulich Jaroslav (3.V), Moc Jiří (4.W), Stuchlík Martin (4.W), Ježková Jana (1.W), Bohadlo Jan (6.V), Roztočilová Bára (1.A). Gratulujeme a přejeme v krajském kole hodně úspěchů. Krajské kolo se koná v pátek 6. listopadu 2015, doprovodí vás prof. Klemenc, přijďte se s ním dohodnout do kabinetu fyziky.

Erasmus+ aneb za celoživotním vzděláváním do Madridu

Ve dnech 21. – 25. září 2015 jsem se zúčastnil mezinárodního kurzu pro vyučující španělštiny. Kurz pořádala známá jazyková škola Tandem Escuela Internacional Madrid, a jak již název napovídá, strávil jsem týden v hlavním městě Španělska. Do Madridu se nejlépe cestuje letecky, a proto jsem využil služeb společnosti Travel servis ve spolupráci s ČSA a v 10:10 odlétl směr Madrid-Aeropuerto internacional Barajas. Po přistání jsem se dopravil místním autobusem přímo do centra Madridu, konkrétně na známé nádraží Atocha, odkud jsem pak během cca 30 minut došel až ke svému apartmánu, kde jsem měl zarezervované ubytování. Tento apartmán patřil jazykové škole Tandem a musím říci, že jsem z něj byl doslova nadšený. Nacházel se přímo v srdci Madridu. 5 minut pěšky bylo známé náměstí a střed Madridu, Puerta del Sol, 7 minut odtud bylo další světově známé náměstí Plaza de España a lze v podstatě říci, že všechny známé památky Madridu byly v blízkosti a všude šlo dojít pěšky za poměrně krátký čas. V pondělí v 9 hodin ráno jsem se hlásil v kanceláři školy a hned v 9:05 se započalo s výukou. Ta byla zaměřena zejména na tzv. dynamizaci výukových učebnic. Osvojení této metody by mohlo přinést oživení v rámci výuky španělštiny za použití stávající učebnice Aventura. Jedná se o různá doplňková a zejména interaktivní cvičení, která se dají použít pro výklad gramatiky, aby tam nebyl používán pouze frontální výklad, ale aby se i do výkladu nové gramatiky mohli zapojit také žáci. V průběhu týdne mě dva lektoři postupně seznamovali s velmi zajímavými internetovými stránkami zaměřenými na výuku španělštiny. Spoustu z nich jsem si osobně vyzkoušel a musím říci, že mě velmi oslovily a moc rád bych je využil i pro naši výuku. U některých je menší problém v tom, že se za ně musí platit roční poplatek. Snad to nebude problém a některé z těchto stránek brzy zařadíme do naší výuky. Během tohoto týdne jsem se několikrát sešel s ředitelkou této školy, s paní Begoñou Llovet, a bavili jsme se spolu o možnosti jazykových kurzů v Madridu pro naše studenty. Paní ředitelka mi už zaslala první nabídku „na míru“ pro naše žáky. Věřím, že by to pro mnohé naše studenty mohlo být velmi přínosné a finančně rozumné. Velmi zajímavou součástí, o kterou jsem osobně hodně stál, bylo i zařazení přednášek o historii a kultuře Madridu. Rád jsem využil program, který se jmenoval „Bourbonský Madrid“ a který zahrnoval tříhodinovou prohlídku památek Madridu, jež byla zakončena návštěvou slavného muzea Prado, kde lze spatřit světově známá díla malířů, jako je Velázquez, Goya nebo Rubens. Osobně jsem byl nejvíce zvědavý na obraz „Las Meninas“. Poté, co jsme si prošli muzeum, jsem zamířil přímo na Estadio Vicente Calderón. Měl jsem totiž zakoupený lístek na zápas 1. španělské fotbalové ligy (La Liga) mezi domácím týmem Atlético Madrid proti městskému rivalovi z jihu Madridu Getafe. Zápas skončil 2:0 pro Atlético a na tu atmosféru kolem zápasu i během něj, na to v životě nezapomenu. Ono nejít ve Španělsku na fotbal…to by byl stejný hřích, jako například jet do plzeňského pivovaru Prazdroj a dát si tam třeba malou kofolu. Jsem moc rád, že ačkoli jsem v Madridu strávil tak krátkou dobu, podařilo se mi navštívit a obejít snad všechny důležité památky, o kterých obvykle vyprávím na semináři ze španělštiny. Namátkou bych mohl jmenovat královský palác, palác Almudena, všechna známá náměstí (Puerta del Sol, Plaza de España, Plaza Mayor), slavnou vstupní bránu do města Puerta de Alcalá, veliký park v centru Madridu Retiro, kde se nachází Křišťálový a Velázquezův palác, býčí arénu Las Ventas, fontánu bohyně Kybelé a Neptunovu fontánu a v neposlední řadě oba krásné fotbalové stadiony (Santiago Bernabéu, kde má domov Real Madrid a Vicente Calderón, kde své domácí zápasy hraje Atlético Madrid). Moc si cením toho, že jsem měl šanci zúčastnit se tohoto kurzu a vítal bych, kdybych měl podobnou možnost každoročně. Takováto osobní zkušenost je totiž pro vyučující cizích jazyků nenahraditelná nejen pro zlepšení vlastních jazykových schopností, ale i zlepšení schopností pedagogických.

Erasmus+ Malta

Na začátku školního roku 2015/2016 jsme měly možnost zúčastnit se dvoutýdenního kurzu s názvem Praktická metodologie angličtiny , který se pořádal na Maltě ve městě St Julians ve škole ACE English, která se zaměřuje na moderní technologie ve výuce. Výuka byla intenzivní – probíhala šest hodin denně. Hodiny měly pestrou náplň a byly profesionálně vedené. Jedna z lektorek byla rodilá Angličanka, provdaná na Maltu, se specializovala na metodiku vyučování. Díky ní jsme získaly vhled do nových trendů výuky jazyků na Maltě, ale i ve Velké Británii. Druhá z lektorek se zaměřovala na čtyři základní dovednosti ve výuce anglického jazyka – poslech s porozuměním, čtení s porozuměním, gramatiku a mluvený projev. Díky osobnímu a příjemnému přístupu obou lektorek jsme se do školy každý den těšily. Poměrně náročné vyučování probíhalo s dávkou humoru a v uvolněné atmosféře – vždyť místní motto je “no rush!“ Čtrnáctidenní kurz byl zakončen naší vlastní vyučovací hodinou, v níž jsme měly předvést, jaké nové metody jsme se na kurzu naučily. Vše pod „ostrým pohledem a břitkým perem“ naší vyučující a ředitelky školy. Poté následoval kritický rozbor hodiny, který k naší spokojenosti proběhl velmi pozitivně. Třída, která nám byla svěřena, se skládala z různých národností – např. Španělka, Turek, Korejka, Ruska i Češka… Učit v multikulturní třídě pro nás byla velmi zajímavá a zároveň příjemná zkušenost, kdy skutečně nešlo použít ani jediné české slůvko. Bydlely jsme v hostitelské rodině, která zároveň ubytovávala i studenty z jiných zemí, takže jsme, např. při společené večeři, probírali různá mezinárodní témata a národní zvyky. Hostitelka byla výborná kuchařka, seznámila nás s typickými místními specialitami. Ve zbytcích našeho volného času jsme poznávaly kulturu a památky tohoto krásného ostrova, stejně jako k Maltě náležících ostrovů Gozo a Comino. Dopravovaly jsme se rozmanitými dopravními prostředky, včetně kočáru, když jsme projížděly historickou částí starobylého města Mdina a naslouchaly výkladu průvodce - kočího. Protože je zde angličtina vedle maltštiny oficiálním jazykem, měly jsme ji možnost vstřebávat nejenom při výuce, ale velmi intenzivně, po celé dva týdny, i v každodenním kontaktu s místními obyvateli. Malťané jsou příjemní a vstřícní lidé, ke kterým se v budoucnu rády budeme vracet.

Zdena Jirková, Helena Lubasová

Erasmus+ - Exeter – English

Ve dnech 14. - 25. září 2015 jsme měly v rámci projektu Erasmus+ možnost navštívit hlavní město hrabství Devon Exeter. Město se 125.000 obyvateli spojuje výhody velkoměsta s možností relaxace na rozsáhlých zatravněných březích řeky Exe. Klenotem historické části města je bezesporu katedrála, nejstarší dochovanou památkou pak významná část městských hradeb postavených Římany kolem roku 50 n. l. a asi nejmalebnější památkou je historické přístaviště s řadou zahradních restaurací a možností relaxace u pinty anglického piva nebo skleničky zde populárního cideru, s výhledem na řeku plnou kánoí, osmiveslic, labutí, kachen a racků. Město skýtá na jedné straně pohodlné nakupování v moderních nákupních střediscích a na straně druhé „nekonečné“ stezky na břehu řeky pro procházky, běžce, cyklisty, bruslaře i maminky s dětmi.

My jsme zde ovšem nebyly jen jako turistky, ale hlavně jako studentky jazykové školy Globe, English Centre. Škola se nachází ve staré budově nedaleko centra, vybavená je však moderní výpočetní technikou, která je studentům k dispozici i mimo vyučování. Pohodlí o přestávkách poskytuje společenská místnost s krbem, malou kuchyňkou a knihovničkou. Angličtinou na různých stupních úrovně, kterou se dorozumívali Švýcaři s Brazilkami, Italové s Japonkami, Arabové s Němci a my Češky se všemi již jmenovanými, to tu hučelo každou přestávku. Výuka probíhala ve skupinkách s maximálně šesti studenty rozdělenými podle úrovně znalostí angličtiny. Dopolední výuka ve dvou dvouhodinových blocích byla věnována anglické gramatice a rozvíjení dovedností v užívání angličtiny. V odpoledních hodinách se studenti rozdělili podle toho, na jakou specializaci se přihlásili (obchodní angličtina, studium z autentických materiálů, literatura, příprava na různé typy zkoušek apod.). My jsme absolvovaly CLIL (Content and Language Integrated Studies), kurz zaměřený na to, jak vyučovat nejazykové předměty v anglickém jazyce. Byly jsme v něm jedinými účastnicemi. Metodologický kurz byl věnovaný postupnému rozvíjení čtení, psaní a poslechu odborných textů, často zjednodušených, aby byly srozumitelné i žákům s nižší úrovní znalosti angličtiny. Vyzkoušely jsme si řadu aktivit použitelných v různých částech hodiny a rozhodně při nich nebyla nouze o plaché úsměvy až po bouřlivý smích. Suchý anglický humor v kombinaci s českým komediantstvím byl často příčinou exploze veselí.

Ve školních lekcích jsme prošly metodami, se kterými se výuka cizích jazyků na naší škole může sebevědomě měřit. Co škola v Čechách nemůže poskytnout, je širší kontakt s rodilými mluvčími a s angličtinou běžného každodenního života. „Život“ nás učil už v hostitelských rodinách, ve kterých jsme byly ubytovány, a pokračoval na společenských programech pořádaných jazykovou školou pro své studenty. Zúčastnily jsme se výletů na mořské pobřeží (Jurassic Coast), plavby lodí z Totnes do Dartmouthu, jejichž malebná atmosféra potěšila naše srdce milovnic seriálu Vraždy v Midsomeru, a výletu vlakem do historického městečka Barnsteple, které jsme pak navštívily i individuálně. Jestliže krajina se od naší moc neliší, vyjma důsledně uklizených mezí a množstvím bílých a hnědých teček, ze kterých se při přiblížení vyklubou velká stáda oveček, krav a koní, tak architektura budov je naprosto odlišná. Všichni asi máme před očima domky z červených a hnědých cihel s bílými okny. Součástí společenského programu byly i návštěvy kaváren, pivnic a pivovarů, sportovní aktivity (badminton, windsurfing) nebo návštěva kina. Kontakty s rodilými Angličany a se studenty z různých částí světa během těchto aktivit považujeme za největší přínos pro užívání angličtiny a pro poznávání kulturních odlišností a podobností jednotlivých národů.

Okusily jsme i speciality anglické kuchyně jako fudge (měkký karamel), cream tea (čaj s mlékem a výbornými hutnými koblihami s opravdu velmi tlustou vrstvou džemu a husté smetany, po kterých jsme měly pocit, že už nikdy v životě nemůžeme dostat hlad), typickou anglickou snídani (opečená slanina, klobáska, smažená vejce, fazole v rajčatové omáčce, opečené toasty a opět čaj s mlékem), benediktinská vejce (vejce „na hniličku“ na toustu zalité dipem ochuceným hořčicí), javorový koláč a brownies, jen „fish and chips“ jsme nestihly.

Dojem na nás udělalo množství charitativních obchůdků. Fungují tak, že lidé tam zadarmo nosí předměty denní potřeby, které už nepotřebují (oděvy, hračky, knihy, nádobí, CD a DVD) a které jsou pak dále prodávány. Výtěžek je věnován na nejrůznější charitativní účely. Jeden obchod se zaměřuje na děti bez domova, jiný na seniory, další na záchrannou službu, opuštěná zvířata, bezdomovce, lidi s mentálním postižením, pacienty s nevyléčitelnými chorobami. Klientů je mnoho. Proč je to v Anglii tak snadné? Protože majitelé domů, kteří poskytnou své prostory charitativním organizacím, mají výrazné úlevy na daních. Nakonec se to vyplatí všem. I my jsme přispěly drobnými nákupy na charitu. Zakoupené knihy třeba po přečtení při další návštěvě Anglie opět vrátíme do charity k novému prodeji.

A co jsme si vychutnávaly vrchovatou měrou, byla nezměrná slušnost, ochota, pozornost, přátelské chování, projevy zájmu a přívětivost okořeněná špetkou laskavého humoru, se kterými jsme se setkávaly na každém kroku. Pozdrav a poděkování je samozřejmé jako dýchání a větu „I’m sorry.“ uslyšíte na každém kroku.  Představte si, že i od číšníků a prodavaček. I kdyby se nám nepodařily všechny nabyté vědomosti implantovat do výuky, tak tohle je poselství, které bychom mezi našimi studenty rády rozšířily. Třeba se další generace Čechů budou i v tomto sebevědomě měřit s Angličany. A možná ani nebudeme muset tak dlouho čekat.

Děkujeme prof. Pavlu Fišerovi za podání přihlášky naší školy do projektu Erasmus+ a Evropské unii za poskytnuté dotace na podobné aktivity.

Lenka Hronková a Martina Javůrková

Erasmus+: Design Learning Scenarios for Educational Robotics

V rámci projektu Erasmus+ jsem měl možnost se zúčastnit kurzu Design Learning Scenarios for Educational Robotics v portugalském Lisabonu. Kurz se konal v termínu 7. – 11. 9. 2015 a bylo to úžasných pět dní. Organizátorka kurzu Maria João Conde a lektorka Paula Abrantes se nám v průběhu kurzu velice věnovaly a každý den po konci výuky byl pro nás připraven bohatý program – měli jsme tak možnost poznat moderní i historickou část Lisabonu, paláce v Sintře, Oceanárium, pokochat se pohledem na celý Lisabon z Monumentu Ježíše Krista, ochutnat nejrůznější mořské speciality v typické rybářské vesničce… Celkem se kurzu zúčastnilo šest účastníků, rozdělených na dvě skupiny – já byl ve skupině s italským a španělským kolegou. První den kurzu jsem se cítil trochu zmateně – začali jsme pohádkou a kočkách a psech, kdy naším úkolem bylo vymyslet její možná pokračování. A následně navrhnout a naprogramovat roboty, kteří se budou chovat podobně jako postavy v pohádce. My jsme se rozhodli postavit robota „psa“ hlídajícího dům a „kočku“ snažící se před psem schovat v křoví. Nejprve jsme museli vymyslet, co budeme vůbec dělat, poté vyrobit hrací plochu, sestavit roboty, naprogramovat, otestovat… Zmatený jsem byl především proto, že zadání bylo velice volné, nejasné… spoléhalo se hodně na naši kreativitu a vzájemnou komunikaci. V dalších dnech jsem pochopil, že to byl ideální začátek, kdy nám lektorka nechala prožít situaci žáků, kteří jsou postaveni před pro ně neznámé zadání, se kterým si v týmu musí nějak poradit. A většina úkolů v reálném životě nemá přesně dané zadání, je potřeba improvizovat, komunikovat, dohledávat potřebné informace. V dalších dnech jsme pracovali na scénáři, kdy hasičské auto má ve městě najít hořící dům. S využitím minimálních prostředků jsme postavili město (z krabic od bot), černá páska znázorňovala silnice. Nejprve jsme využívali světelný senzor pro sledování čáry a ultrazvukový pro detekci překážek. Poté jsme přidali i barevný senzor pro detekci křižovatek. Nakonec jsme se učili pracovat s Bluetooth komunikací, která měla sloužit pro zadání informací o tom, kde ve městě hoří. Tento scénář v Portugalsku využívají při projektové výuce, kdy robotika je spíše takovým spojovacím článkem mezi různými předměty, než hlavním prvkem. Při takto vedené výuce se žáci nejprve seznámí s prací hasičů, poté si pod vedením vyučujícího výtvarné výchovy vyrobí model města (a to tak, že zabírá polovinu třídy), vyučující chemie a fyziky je seznámí s tím, co je to hoření a jak se požáry hasí, při matematice se dozvědí něco o tom, jak reprezentovat mapu města (graf…) a jak v ní hledat cestu, mezi tím si také zkusí cvičnou evakuaci, dozvědí se něco o první pomoci a spoustu dalších věcí. Je to velice zajímavý přístup k výuce, který mohou realizovat i proto, že se třída (cca 20 žáků) věnuje projektu po celý týden a i vyučující jsou na tento projekt postupně uvolňováni. Byla to velice zajímavá zkušenost a inspirace do budoucna, určité prvky nepochybně zakomponuji do své výuky. Bohužel realizovat něco podobného v takovém rozsahu na naší škole zatím možné není kvůli většímu počtu žáků ve třídě a hlavně kvůli nutnosti na daný týden zcela změnit jak rozvrh žáků, tak i vyučujících. S komunikací v angličtině jsem i díky přípravnému kurzu angličtiny neměl problém, všichni vyučující i kolegové byli velice vstřícní a ochotní. S portugalskými a italskými kolegy jsme se dohodli, že budeme přemýšlet o možnosti jak zapojit naše žáky do nějakého společného projektu robotiky, kdy by mohli svoje poznatky a nápady sdílet přes internet, Skype atp. Uvidíme, zda se něco podobného podaří v budoucnu realizovat.    

Nadšení studentů z Figarovy svatby

Nadšení studentů z Figarovy svatby Ve středu 9. září jsme se v rámci exkurze zúčastnili s 3.A a 3.B divadelního představení Figarova svatba v hradeckém Klicperově divadle. Klasické představení bylo zpracováno moderním způsobem a poukazovalo na současné problémy společnosti a partnerských vztahů,tento způsob zpracování dramatu motivoval studenty k zamyšlení a diskusi o problémech současné společnosti. Studenti Jiráskova gymnázia poděkovali hercům a jak se už stalo tradicí, předali hercům i květiny. Důkazem toho, že se herci i studenti výborně bavili je i společné selfie.

Blanka Dvořáčková, Jana Olšanová

Erasmus+: Španělsko - Valencie

Poslední dva srpnové týdny jsem měla možnost zúčastnit se dvoutýdenního kurzu pro učitele ve Valencii v rámci programu celoživotního vzdělávání Erasmus+. Nebyla to moje první zkušenost s výjezdem na podobný zahraniční kurz, v předchozích letech jsem získala stipendia na kurzy v programech Comenius a Grundtwig v Salamance, Granadě a Seville. O to víc pro mě byl důležitý výběr vhodného kurzu v dobré jazykové škole. V rámci programu můžete využít služeb agentury, která vám vše zařídí, můžete hledat v databázi kurzů, ale já jsem tentokrát dala na osobní doporučení bývalé studentky našeho gymnázia, která v této jazykové škole absolvovala kurz v loňském roce a teď již můžu říct, že jsem udělala dobře. Měla jsem možnost účastnit se kurzu pro učitele v jazykové škole Hispania ve Valencii, která byla po právu v posledních dvou letech zvolena nejlepší jazykovou školou ve Španělsku. Nejvíc ze všeho se mi líbil osobní přístup a metody výuky. Kromě vlastního kurzu jsem měla možnost sledovat hodiny na téměř všech úrovních a následně je probrat na soukromých hodinách se zkušenou lektorkou. Sledovat práci kolegů v kulturně rozmanité třídě, kde byli studenti z celého světa, vedenou pouze ve španělštině, bylo pro mě v podstatě nejcennější zkušeností. Nemůžu také zapomenout na jeden den výuky na pláži, který byl pro mě velkým překvapením. Ačkoliv se nejedná o výuku stoprocentně intenzivní, nárůst motivace a zájmu o jazyk je díky takovým aktivitám očividný. Já sama jsem si kromě spálenin od slunce odnesla spoustu zážitků a věřím, že podobné hry budeme moci využít i při výuce s našimi studenty. Krom vlastní výuky nabízí škola rozmanitý odpolední kulturní program. Díky tomu jsem vyslechla zajímavé povídání o historii města a jejich památkách, zatančila si na hodině flamenca, navštívila Oceánografické muzeum a Muzeum vědy, naučila se připravovat typické nápoje, jakými jsou Agua de Valencia a Sangría. Dva týdny strávené v jazykové škole Hispania ve Valencii mi umožnili získat nové poznatky, načerpat atmosféru města, které jsem dosud neznala a začít nový školní rok plná energie a nápadů. Myslím si, že podobné výjezdy jsou přínosem pro pedagogy, ale i pro jejich studenty a jsem velmi ráda, že naše škola je jednou z těch, které grant Erasmus+ získaly. Protože vím, že za vším je spousta práce a příprav, chtěla bych tímto poděkovat za tuto možnost všem, kteří se na grantu podílejí. Po učitelích z jazykové školy Hispania, po Valencii a jejich památkách, po skvělém jídle a nádherné valencijské pláži se mi rozhodně bude stýskat, ale již teď vím, že to nebylo naposledy, co jsem Valencii navštívila. Takže na úplný závěr: ¡Hasta pronto Valencia!

Ivana Matěnová - zpráva z mobility Erasmus+

V červenci 2015 jsem absolvovala pobyt s jazykovým zaměřením ve Velké Británii. Cílem této mobility bylo zlepšení mých jazykových dovedností tak, abych byla schopna v odborných předmětech (biologie a matematika) použít prvky angličtiny a lépe tak připravit zájemce o tyto předměty na jejich budoucí studium na vysoké škole. Na tento první jazykový kurz by měl navazovat kurz CLIL, který by mne měl vybavit metodicky. Dva týdny jsem navštěvovala St. Giles International Language School v Brightonu na jihu Anglie. Brighton je velké město na pobřeží průlivu La Manche s velmi starou historií a krásným okolím. Navštívila jsem například křídové útesy Seven Sisters nebo propadlinu Devils Dyke. St. Giles International Language School je známá škola, na které jsem se potkávala se studenty z různých zemí Evropy, Asie a Afriky. Počet frekventantů se pohybuje mezi 500 až 700. Výuka na této škole byla pestrá, byly používány různé vyučovací metody a materiály, se kterými jsem se při studiu angličtiny na českých školách nesetkala. Studenti se během studia potkávají s různými učiteli, jejichž přístup k výuce je velmi profesionální a přitom přátelský. Pracují ve skupinách po 10 až 14. Učebny jsou vybavené počítači, interaktivními tabulemi a DVD přehrávači. Vedle výuky jsem měla možnost zúčastnit se odpoledních sociálních aktivit, které pořádala škola s cílem zlepšit komunikační dovednosti studentů. Některé z nich jsem absolvovala (výlet na kole, kurzy salzy, cream tee - výborné, kurzy jogy). Měla jsem tak možnost hovořit se studenty z mnoha zemí a seznámit se s jejich tradicemi a způsobem života. Škola také organizovala víkendové výlety. Já jsem si vybrala návštěvu Oxfordu a seznámila jsem se tak s velmi starou a velmi významnou vysokou školou. V Brightonu jsem bydlela v hostitelské rodině. Tento způsob ubytování sice nezaručuje plné soukromí studenta, ale dává mu další možnost k rozvoji jeho komunikačních dovedností a poznání způsobu života ve Velké Británii. Já konkrétně jsem měla štěstí na hostitelskou rodinu, která se mi věnovala, půjčovala mi kolo a seznámila mne se svými přáteli. Pobyt ve Velké Británii nejen zlepšil mé jazykové schopnosti a dovednosti, ale i odvahu komunikovat v tomto jazyce. Získala jsem také vědomosti o způsobu života a podmínkách v různých zemích světa a zkušenosti s cestováním a mohla si ověřit své organizační schopnosti. Cestovala jsem sama a musela řešit různé problémy, které provázely mou cestu. Některé učební metody používané ve škole lze přenést do mých oborových předmětů. Díky zlepšení v jazyce mohu případně doprovodit studenty při jejich návštěvách Velké Británie nebo pomoci jazykářům v organizací těchto akcí. Témata týkající se lidského těla a zdraví, rostlin a živočichů mne vybavila slovní zásobou využitelnou ve výuce biologie metodou CLIL a mohu je tedy ve svých hodinách použít spolu s novými vyučovacími metodami. Zkušenosti z pobytu v zahraničí, z výuky na zahraniční škole a informace o životě v různých zemích mohu sdílet se studenty a tak je obohatit i po této stránce. Pobyt v Brightonu hodnotím velmi kladně. Chtěla bych poděkovat organizátorům tohoto projektu a agentuře Albion Moravia, která mi cestu velmi dobře zprostředkovala.

Erasmus+: přípravné jazykové kurzy na mobility

V rámci projektu Erasmus+ „Kvalitní učitel znamená vzdělaný žák“ mají učitelé nejazykových aprobací možnost se zúčastnit jazykové přípravy na jejich budoucí mobility. V prvním roce našeho projektu se učitelé zúčastnili následujících kurzů.

Ivana Matěnová – Deštné v Orlických horách, jazyková škola Magic English

10. – 14. 8. 2015 jsem absolvovala intenzivní pobytový kurz anglického jazyka v Deštném v Orlických horách. Tento jazykový kurz byl pořádán jazykovou školou Magic English se sídlem v Náchodě. Byl organizován pro učitele, kteří jsou mírně pokročilí v anglickém jazyce s cílem eventuálního pozdějšího využití anglického jazyka v odborných předmětech. Kurzu se účastnilo osm frekventantů a jedna lektorka. Pro výuku byla používána učebnice Jazyk pro odbornost – jazyk pro budoucnost žáků vytvořená pracovníky Magic English. Výuka zahrnovala 30 vyučovacích hodin. Vedle práce s učebnicí byly používány různé metody (rozhovor, skupinová práce, inscenační metoda) a didaktické hry (pexeso, karty s anglickými slovy, pětilístek) vedoucí k rozvoji komunikačních dovedností a slovní zásoby. Tento pobyt byl pro mne možností, jak si zlepšit jazykové schopnosti před kurzem CLIL ve Velké Británii. Hodnotím ho velmi kladně z pohledu organizačního i obsahového.

Martina Javůrková – individuální výuka angličtiny

Kurz anglického jazyka jsem absolvovala v období 1. 7. – 31. 8. 2015 v rozsahu 24 hodin (po 60 minutách) ve dvouhodinových blocích. Protože šlo o individuální výuku, obsah byl sestaven podle mých individuálních potřeb. Úroveň výuky byla dle mého mínění a používaných materiálů na úrovni B1–B2. Důraz byl kladen na poslechová cvičení a na konverzaci. Gramatické jevy byly vysvětlovány průběžně, pokud se vyskytly v poslechu, textu nebo při konverzaci a nebyly mi zcela jasné. Gramatická cvičení jsem vypracovávala i v domácí přípravě na hodiny. Konverzační témata byla zaměřena na každodenní život (rodina, zaměstnání, záliby, nákupy, jídlo, cestování, počasí, návštěva restaurace, sport, bydlení apod.). Při výuce nebyla používána žádná stálá učebnice, ale materiály nejrůznějšího druhu (různé učebnice, časopisy, internet, obrázky). Absolvování kurzu hodnotím jako pozitivní hlavně proto, že jsem si posílila sebevědomí při konverzaci a ztratila největší ostych. Ujasnila jsem si řadu gramatických jevů a rozšířila slovní zásobu. Výuka byla přizpůsobena mým individuálním potřebám. Věřím, že nabyté znalosti uplatním při svém pobytu v Exeteru. Největším problémem je pro mě stále poslech. Od pobytu ve Velké Británii si kromě jiného slibuji i zlepšení v této oblasti.

Jan Preclík – Rádlo u Jablonce nad Nisou, jazyková škola Stamina

Na doporučení kolegyně jsem si vybral kurz liberecké jazykové školy Stamina v malé vesničce Rádlo nedaleko Jablonce nad Nisou. Kurz se konal v termínu 1. – 7. 8. 2015 v rozsahu 50 vyučovacích hodin (po 45 minutách). Ubytování bylo v typické podhorské chalupě, kde také probíhala výuka, a to výuka opravdu intenzivní. Kurz byl určen pro úroveň B2, nicméně v případě potřeby a našich neznalostí nebo nejistoty byly procvičovány i základní gramatické jevy, naopak v případě zájmu nebyl problém přejít i k pokročilejším tématům. Skupina šesti studentů se mi jevila jako ideální a pod vedením výborné lektorky Lucky jsme se opravdu nenudili. Angličtina od rána do večera, výlet na rozhlednu, na Ještěd, do ZOO – to vše v angličtině. Nepoužívali jsme žádnou učebnici, ale především materiály připravené a vybrané naší lektorkou. Kurz hodnotím velice pozitivně, výrazně zvýšil moji jistotu před plánovanou mobilitou.

Ivana Matěnová, Martina Javůrková, Jan Preclík

Physics Education: Heureka Moments

V prestižním mezinárodním časopise Physics education, který se věnuje výuce fyziky, vyšel v květnovém čísle článek o jedné z aktivit organizovaných na naší škole. O každoroční pravidelné mezinárodní konferenci učitelů fyziky "Dílny Heuréky", která tak jako každý rok i letos proběhne o prvním víkendu v říjnu. V posledních letech se počet účastníků ustálil lehce přes sto. Články časopisu sice mají přístup placen, ale tento si můžete přečíst na volném odkazu: http://kdf.mff.cuni.cz/heureka/Clanky/physed%20nachod.pdf