Povolené pomůcky k didaktickým testům společné části maturitní zkoušky - 2025
Milí maturanti,
pomůcky povolené k didaktickému testu z matematiky a matematiky rozšiřující najdete v přiloženém souboru.
U didaktických testů z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka nejsou povoleny žádné pomůcky.
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek (PUP) samozřejmě mohou mít ty pomůcky, které mají přiznané z poradenského zařízení a které jsme si společně odsouhlasili.
Všem Vám přeji úspěšné složení testů.
Pavel Škoda, ředitel školy
![]() |
Tisíce lidí, a jen jedno místo, které pomůže
V pátek 28. března 2025 se 18 dobrovolníků vydalo do domova sv. Josefa v Žirči. Pomáhali jsme při akci MaRS - týden pohybu pro RS, které se účastnili pacienti, o něž je tam pečováno.
Roztroušená skleróza je autoimunitní onemocnění mozku a míchy, které se projevuje různými způsoby – například pohybovými problémy, poruchami citlivosti, záněty očního nervu, inkontinencí nebo únavou. Domov sv. Josefa je přitom jediným specializovaným zařízením tohoto typu v celé České republice, takže když se k nám dostala prosba o pomoc, neváhala jsem a hned se přihlásila.
Naším úkolem bylo pomáhat pacientům s přepravou, motivací, účastí na hrách, kvízech a cvičeních, které pro ně připravili zaměstnanci domova. Cílem bylo povzbudit je k dalšímu cvičení a zpestřit jejich den.
Program začal v devět hodin ráno. Na 12 stanovištích si mohli vyzkoušet rozmanité aktivity, od zpívání, přes čichové hry, po házení míčků do kuželek. Každý jich splnil tolik, na kolik měl sílu. Při těchto činnostech jsme měli příležitost si s některými z nich popovídat, a díky tomu jsme se dozvěděli mnoho zajímavého o jejich osudech i každodenních starostech.
Jedním z často zmiňovaných témat byla mobilita. Zatímco někteří měli k dispozici elektrický vozík, který jim výrazně ulehčoval pohyb a zajišťoval větší samostatnost, jiní si jej nemohli dovolit. Například klientka, které jsem pomáhala já, používá mechanický vozík, jehož cena se jen kvůli úpravě brzd na pravou ruku vyšplhala na 25 000 Kč. Takové příklady ukazují, jak vysoké náklady může představovat i základní vybavení, které je pro pacienty zásadní pro zvládání běžného dne.
Po skončení programu jsme měli možnost prohlédnout si areál domova a dozvědět se něco více o jeho fungování a i o samotné nemoci. V ČR touto nemocí trpí přibližně 25 000 lidí. Někteří o své diagnóze možná ještě ani neví.
Pacienti mají často problém se do Žirče na dlouhodobý pobyt dostat, a když se jim to podaří, většinou nemohou mít plně vybavený pokoj. Pomůcky a speciální vybavení stojí spoustu peněz a těch je bohužel málo. Přesto jsem měla pocit, že většina lidí je tam moc spokojená. Zaměstnanci do své práce vkládají maximum a opravdu si jich za to cením.
Tato zkušenost mi dala velkou motivaci a inspiraci do života. Uvědomila jsem si, jak moc bychom měli být vděční za to, co máme, a že bychom měli pomáhat, kde můžeme. Mám v plánu se do Žirče vrátit, možná i v rámci stáže, která je otevřená pro každého, koho to zajímá. A pokud ne na stáž, tak alespoň na nějakou kulturní akci. Rozhodně doporučuji všem, aby se někdy do Žirče podívali, je to tam skvělé.
Kristýna Brahová 5.V
Hala roku Junior: Křup a bum!
Dne 11. dubna se týmy „Drž to, padá to!“ a „Freljord“ zúčastnily soutěže Hala roku junior 2025, kde představily své jeřáby, které konstruovaly poslední měsíce.
V pět hodin ráno se studenti, za doprovodu pana Preclíka, vydali autobusem na Stavební fakultu ČVUT v Praze. Po příjezdu upravili své jeřáby, zvážili je, zaregistrovali a následně měli možnost si prohlédnout fakultu. Poté přišla na řadu zátěžová zkouška, kdy týmy během 10 minut připevnily jeřáby ke kotevním deskám a prováděly test zatížení pokládáním kovových závaží.
Jak řekl pan Preclík: „Je tak uklidňující něco postavit, a pak to roztřískat.“ A právě to jeřáby úspěšně splnily.
Tým „Drž to, padá to!“ (Kristýna Beranová, Hedvika Jarolímková a Eva Hrnčířová) se umístil na 13. místě a tým „Freljord“ (Jan Pražák a Viktor Vaněk) skončil na krásném 9. místě.
Bohužel se žádný z jeřábů nepodařilo zachovat v jeho původní podobě, ovšem pozůstatky z nich si můžete prohlédnout na našem gymnáziu u kabinetu IKT.
Kristýna Beranová, 6.W
Dovolím si přidat pár doplnění a poznámek:
- Do soutěže bylo přihlášeno celkem 54 týmů, dorazilo jich nakonec jen 47. Většina týmů byla podle očekávání ze středních průmyslových škol stavebních. Potěšující bylo vidět i několik ryze dívčích týmů (včetně toho našeho).
- Ještě že jsme vyrazili brzy ráno, protože jeden z našich jeřábů nepřežil první kroky po chodbě gymnázia, ale na místě bylo dost času vše opravit.
- Po technické přejímce modelů následovala jejich výstava a hodnocení od publika i odborné veřejnosti. Podle tohoto hodnocení bylo sestaveno soutěžní pořadí tak, aby „nejnadějnější“ modely soutěžily až jako poslední a soutěž tak byla napínavá až do konce. Z tohoto pohledu je potěšující, že naše modely byly naplánovány až na samý závěr soutěže – tedy vypadaly tak, že by mohly něco unést.
- Soutěžilo se o co nejlepší efektivitu modelu, tj. poměr toho, co jeřáb unese, a váhy modelu. Naše modely patřily k těm lehčím. Freljord s váhou 562,6 g unesl 10 364,0 g a Drž to, padá to! s váhou 782,6 g unesl 11 545,8 g zatížení. Kompletní výsledky: https://halaroku-app.fsv.cvut.cz/cs/public-results/junior.
- Týmy musely stihnout provést zátěžové zkoušky v limitu 10 minut. Čas to byl dost hraniční, protože některé týmy v tomto limitu jen tak tak zvládly připevnit svoje jeřáby k podložce.
- Protože nám na gymnáziu chybí prostory, kde by se studenti mohli věnovat takovýmto projektům, nezbylo než jeřáby stavět na chodbě u učeben IKT, kde se jim jako zázrakem nic nestalo po několik týdnů. Za to patří dík všem studentům, kteří dokázali chodit okolo dostatečně opatrně.
- Velké poděkování patří našim sponzorům – cestu mikrobusem nám hradilo SaarGummi Czech, s. r. o., na nákup materiálu nám finančně přispěla firma METEL s.r.o. a elektrickou lupénkovou pilku (která nám hodně usnadnila práci) jsme si mohli koupit díky Nadaci Jiráskova gymnázia. Děkujeme!
RNDr. Jan Preclík
Zatěžovací zkouška jeřábu týmu Freljord (Jan Pražák, Viktor Vaněk):
Zatěžovací zkouška jeřábu týmu Drž to, padá to! (Kristýna Beranová, Hedvika Jarolímková, Eva Hrnčířová):
Vomit comet a jak se do ní dostat
Dne 30. 3. 2025 jsem se zúčastnila parabolického letu a stavu beztíže ve speciálně upraveném francouzském letadle Airbus A310, přezdívaném „vomit comet“. Dostálo letadlo svému názvu? A jak jsem se k němu dostala?
Všechno začalo uprostřed září, kdy do školního mailu přistála nenápadná zpráva od pana profesora Preclíka s popiskem: „Zažij stav beztíže! Kdybych byl v požadovaném věku, tak neváhám.“ Kdo by odolal této lákavé nabídce? Proto jsem o jednom slunečném odpoledni vytáhla počítač, zaklikla pár tlačítek a napsala pár textů do úvodního dotazníku. Celkem se přihlásilo 861 dětí od 13 do 18 let.
Zanedlouho mi přišla zpráva, že jsem prošla první fází výběrového řízení a že se moc těší na moje motivační video. To pro mě bylo nemilým překvapením, neboť jsem si jako ukvapený člověk nepřečetla, v čem výběr spočívá. Přemýšlela jsem nad správným tématem a pak jsem byla přímo ozářena. Pod vlivem bratrovy seminární práce na statistiku jsem si vybrala Geigerův čítač pro kontrolu radioaktivity a vliv nadmořské výšky na získaná data. Musím ale říct, že jsem toho brzy začala litovat.
Upozornění! Pokud jste učitel fyziky, matematiky nebo informačních technologií, pro vaše vlastní dobro, prosím, nečtěte následující odstavec.
Dvě hodiny jsem snímala data, jen abych zjistila, že čítač je neuložil. Následně jsem další dvě hodiny sbírala data, abych zjistila, že nejdou přesunout do počítače. Musím přiznat, že jsem nebyla daleko od rozmlácení čítače i počítače, ale zachovala jsem se přímo stoicky a technologie jen zahodila. Myslím, že pan Geiger se při mém použití svého čítače obracel v hrobě. V časovém deficitu jsem stihla získat jen hodinu hodnot na každém z měřených míst, z těch jsem ve Wordu (ideálním programu na tvoření grafů a tabulek) vytvořila barevné, interaktivní grafy, které jsem poté ukazovala na videu, aby to vypadalo, jako že tomu rozumím a vše mám pod kontrolou. Mimochodem vůbec jsem mírně neupravila data :). A pak voilà, video je na světě. Naštěstí komise nehodnotila vědeckou správnost, ale mediální zručnost a schopnost prezentace, a tak jsem postoupila do dalšího kola.
Třetí fáze spočívala v kognitivních testech a testech angličtiny. Ty si můžete zkusit zde https://cognitive-test.vzhurudovesmiru.cz/tests. Po pár dnech klikání na mimozemšťany a rakety už bylo těžké udržet si zdravý rozum a to ani nezmiňuji přízvuky v testech angličtiny. A pak že hraní videoher je zbytečné…
Nemám ponětí, jak jsem prošla třetí fází, ale dalším levelem byly fyzické testy na začátku ledna na FTVS UK. Nevěděla jsem, co od toho čekat, rozhodně ale ne poskakování na čas s 10kilogramovým batohem. Z předchozích řádků víte, jak dobrá jsem ve fyzice, a tak mi jaksi nedošlo, že když se rozběhnu a švihem si na sebe hodím těžký batoh, převážím se na druhou stranu. Dále jsem si vyzkoušela mrtvý tah, který má opravdu výstižný název, a VO2 Max test na rotopedu aneb jeď, dokud ti neodpadnou končetiny, samozřejmě za dohledu odborníků.
Pátá fáze byla rozhodně největší zážitek. Eufemistický název „pohovor s psychologem“ ve mně evokoval představu příjemného povídání o mém typu osobnosti a koníčcích. Nemohla jsem být víc vedle a nemohla jsem být více nepřipravená. S sebou jsem kromě EKG měla přinést motivační dopis, se kterým jsem si dala hodně práce, abych vystihla všechny své silné stránky. Nemohla jsem udělat nic horšího. Nejdříve jsem nervózně sama seděla v čekárně, kde jsem se potkala s milou holkou, která šla přede mnou. Když přišla z pohovoru a vypadala traumatizovaně, došlo mi, že jsem úplně v háji :). V místnosti seděla porota o třech lidech, jedna z nich, psycholožka z Akademie věd, začala slovy: „Ahoj Evi, ten tvůj motivační dopis říká tak obyčejné věci, které dokáže úplně každý. Řekni nám něco, co dokážeš jen ty a nikdo jiný na světě.“ V ten moment se roztříštily všechny moje naivní představy. Po půlhodinovém výslechu jsem odcházela s pocitem, že jsem „good for nothing communist“ a že nemám šanci postoupit dále.
A co se nestalo. Volal mi osobně hlavní organizátor Jan Spratek s proslovem o tom, jak někdo vypadnout musí, ale nakonec jsem se dozvěděla, že to nejsem já.
V tuto chvíli nás bylo 26 a chystali jsme se na šestou a poslední fázi, Survival, kde mělo dalších 6 vypadnout. Rozhodně je úplně v pohodě jet do Moravského krasu se spacákem a karimatkou sama za téměř neznámými lidmi na výběrové kolo zvané „Survival - Nouzový stav s AČR (nejde o vojenský výcvik)“. Dva dny jsme v kempu Baldovec procvičovali první pomoc, topografii, slaňování, zapalování ohně, stavění přístřešků v lese a orientaci v terénu. Kvůli špatnému počasí jsme nakonec nespali v lese, ale užili jsme si výlet s mapou, na kterém se naše skupina určitě několikrát neztratila a nepřišla pozdě.
Z Moravy nás odvezl autobus hromadně do Prahy na slavnostní vyhlášení. Ubytovali jsme se v hotelu a vyrazili na letiště. Všichni jsme byli nervózní a báli se, kdo nebude moct letět. Chtěli jsme letět všichni, protože jsme se na Survivalu skamarádili, a tak bychom neměli radost, i kdyby vyřadili někoho jiného. Na ceremoniálu bylo 6 židlí pro 6 dětí, kteří měli být v živém přenosu vyřazení. A tak jsem tam tak seděli, klepali se na hraně slz a poslouchali influencera Mikýře, který byl pověřen čtením poražených. On ale obálku roztrhl a my jsme na něj koukali a říkali si: „Co to dělá? Proč to prostě už nepřečte?“ A on zajásal:
„Mezi vyřazené nepatří nikdo, protože letí všichni!“ A tak jsme opravdu ronili slzy, ale radostné. Dlouho do noci jsme měli bezpečnostní briefing od francouzské posádky a pak jsme dlouho slavili.
Další den, v den letu, nám na pocitu čerstvosti nepřidaly léky proti nevolnosti. Naštěstí vyčerpání přebila radost. Po bezpečnostní kontrole jsme měli čas povídat si s významnými lidmi, jako francouzský astronaut Jean Francois Clervoy, český budoucí astronaut Aleš Svoboda, vědec, snílek a náš skvělý nový táta Jan Spratek a další české celebrity. Bylo zvláštní povídat si s lidmi, které obvykle člověk sleduje na obrazovkách. Po proslovu pana prezidenta a focení jsme nastoupili do letadla a vzlétli.
V prostoru připomínajícím uzavřené oddělení psychiatrické léčebny jsme zažili 16 parabol a při nich mikrogravitaci, ale také gravitaci na Měsíci a Marsu. Nutno podotknout, že i my, cestující v tubusu, jsme v průběhu letu asi nejvíce připomínali klienty ústavu obdařeného šikovným psychiatrem, nadopované radostným očekáváním a endorfiny, rozesmáté, jásající a vřeštící, s kameramany popruhy přivázanými ke stěnám letadla, dospělými radujícími se jako děti, a francouzským kosmonautem hbitě se přemisťujícím po šňůře natažené u stropu letadla hned tam a hned zpět. Před i po mikrogravitaci byla fáze s přetížením 1,8 g, kdy na nás působila téměř dvojnásobná tíha, což byste pociťovali, kdyby na vás někdo hodil matraci a pak si na ni lehnul. Dle instrukcí lektorů jsme leželi na zemi tak, jak jsme dopadli, na zádech nebo na břiše, ale hlavně klidně a bez zbytečného hýbání, jinak by se nám mohlo udělat špatně. Nikdy jsem nebyla tak ráda za praštění do hlavy, protože to znamenalo šanci ovlivnit směr svého letu. Žádné plavání a máchání rukama nepomáhalo. Prostě plujete prostorem, doufáte, že vás nikdo nekopne do hlavy a vy nikoho nekopnete, anebo neskončíte v chumlu v rohu u stropu. Změnit směr můžete pouze odrazem od jiného předmětu. Vůbec své pohyby nemáte pod kontrolou. Když chcete hrát a rozdáte karty, všechny odplují do prostoru stejně jako vy. Když skončila 22sekundová fáze mikrogravitace, začala fáze 1,8 g, která s námi praštila o zem. Naštěstí jsme měli francouzské instruktory, kteří nás tahali za nohy a kombinézy ze stropu tak, abychom nespadli z velké výšky a na hlavu. Také tam byl český i francouzský lékař, kteří se postarali o oběti vomit comet. Let proběhl hladce a následná závěrečná ceremonie taktéž.
Dalším úkolem naší mise je přinést povědomí o tom, že Česká republika připravuje svého kosmonauta k misi na ISS. Aleš Svoboda, pilot stíhačky, kapitán Armády ČR, dvojnásobný inženýr a doktor v oboru letecké a raketové techniky, nás doprovázel se shovívavým úsměvem a poznali jsme jej jako moc skromného, milého a sympatického člověka. Dalším a neposledním posláním je, že vesmír je velký prostor, který nám může pomáhat zjednodušovat naši práci na zemi, ať už zrychlením spojení pomocí satelitního volání nebo GPS řízením provozu v nejrůznějších odvětvích, zemědělství, autodopravě a dalších. Že je nejenom tam nahoře, ale vlastně tak nějak pořád s námi.
Odnesla jsem si partu skvělých kamarádů, zážitek i zkušenosti na celý život a uvědomila jsem si, že i obyčejný student z České republiky může mířit ke hvězdám.
Eva Hrnčířová, 6.W
(zdroj fotografií: Česká cesta do vesmíru)
Jsme ARTETO
To se takhle vezmou čtyři struny, nějaká ta prkýnka a dá se to dohromady. Několik točítek a napínáčků postačí, a už se může vydat do světa první melodie. A to se vám tak letos seběhlo, že se to vše přihodilo čtyřikrát. Čtyři krát čtyři už je dostatečný důvod, aby vzniklo Arteto. Tedy rozumějte – smyčcové kvarteto (báječný chyták učitelů hudební výchovy, protože často používané slovo kvartet znamená skladbu, kvarteto soubor, ale pokud z toho všeho uděláte třetí nebo šestý pád, už nevíte, na čem jste).
A tak jsme stvořili Arteto. Jen tak. Bez předchozí kvartetové kariéry. V minulosti i přítomnosti sem tam nějaký orchestr, sólové hraní, ale kvarteto? To byla novinka. Hned po našem vzniku jsme v zádech ucítili upřené pohledy takových velikánů jako Haydn nebo Beethoven, shovívavě na nás mrknul i Dvořák a někde se dokonce ozval Mozartův smích. A nás na chvíli smích přešel. Ale jen na chvíli. S velkou úctou ke všem nabízejícím se autorům jsme se vydali na cestu jinou (a kdoví, možná si zmínění autoři i oddechli).
Joe Hisaiši? Karl Jenkins? Frankie Valli? Ne? Nic? (Samozřejmě už i teď třeba někdo z vás vědoucně kýve hlavou.) A co Adele? Paul McCartney a John Lennon nebo Mick Jagger a Keith Richards? A co třeba, a teď se přeci jen držte, Astor Piazzolla nebo H.Ä.N.D.E.L! No páni! Tak tohle všechno je naše Arteto. S pokorou velikou, s odvahou ještě větší, jsme se dali do díla. Hledání cestiček, jak na to, to byl náš podzim. Venku opadávalo listí skoro stejně, jako noty z našich stojánků, ale šli jsme dál. Hráli jsme a – radovali jsme se. Arteto nemá svůj název od slova ART spojeného s hudebními výšinami. Daleko spíš je to ART jako umění se odvážit a užít si objevené. A v podstatě se jedná o umění samotného objevování.
Venku párkrát zasněžilo a už to kvete. A nám se naplnil čas. Hudbu za zdmi naší školy už neutajíme. Už se tam s naší hudbou nevejdeme. Je čas se odvážit k dalšímu kroku na ARTové cestě objevování, je čas do našeho světa pozvat posluchače. Naším prvním křtem před veřejností bude koncert v Novém Městě v kavárně Rozlitý kafe. Pevně doufáme, že si nic u publika ve čtvrtek 24. dubna od 17 hodin nerozlijeme. Podobné setkání plánujeme také v Náchodě v rámci Prima sezóny ve Spolkovém domě. Naší hudební příležitostí bude v úterý 6. května 18. hodina. No a když už jsme u odvážných kousků, tak vrcholem naší jarní sezóny bude vystoupení v kulturním prostoru AULA našeho gymnázia. Na náš Mount Everest se můžete přijít podívat ve čtvrtek 12. června v 19 hodin. Věříme, že se nám spolu s vámi podaří oslavit vrchol naší koncertní kariéry, a že to bude vrchol zajímavý.
Jsme Arteto. Hrajeme hudbu, kterou máme rádi a která je taky mnohdy výzvou. Ale nemáme obavy. Spolu s vámi zvládneme všechno. Stačí, když se takhle vezmou čtyři struny, nějaká ta prkýnka a dá se to dohromady. Čtyřikrát.
Krásné páté místo v krajském kole CHO kategorie D
Do krajského kola CHO kat. D postoupily 4 studentky: Monika Horáková (4.W), Julie Dvořáková (4.W), Karolína Lazoková (4.V) a Natálie Brandová (4.V).
Krajské kolo CHO kat. D se konalo ve čtvrtek 27.3. v Hradci Králové. Naše gymnázium nakonec reprezentovaly pouze Monika Horáková (4.W) a Emma Burešová (4.V). Emma jela jako náhradnice za své spolužačky, které se v okresním kole umístily před ní, ale z důvodu výměnného pobytu v Německu se krajského kola nemohly účastnit.
Ve velké konkurenci se podařilo Emmě Burešové z 4.V obhájit krásné páté místo a Monice Horákové z 4.W místo čtrnácté.
Studentkám gratulujeme a děkujeme za moc pěkné reprezentování naší školy.
Když Erben, tak Kytice. Když Kytice, tak Vodník!
Když Erben, tak Kytice. Když Kytice, tak Vodník!
Takto by se dal stručně shrnout obsah přednášky Mgr. et Mgr. Jana Raina ze Dvora Králové, který k nám do auly zavítal v pondělí 31. března.
Jednalo se již o 3. setkání v rámci akce Dannyho svaťák, kterou již druhým rokem organizuje pro naše studenty Městská knihovna v Náchodě.
V lednu byl hostem již osvědčený Mgr. Hasan Zaharovič, Ph.D., který svůj profesní život spojil se sourozenci Čapkovými. V únoru jsme si mohli vyslechnout zasvěcený výklad prof. Pavla Hoška, Ph.D, o Bohumilu Hrabalovi. Laťka tedy byla nastavena vysoko, a nebylo lehké těmto výkonům konkurovat.
Studenti si tak spíše zopakovali známé informace, ale zároveň si určitě každý mohl odnést i nějaký nový poznatek, ať už o kultuře 19. století nebo přímo o sbírce Kytice.
Vítězství v krajském kole Chemické olympiády kat. C
V kategorii C se školního kola zúčastnilo celkem 16 studentů 1. a 2.ročníků, kvinty a sexty. Na prvních třech místech se umístili Kubeček Antonín ( 6.W ), Čtvrtečková Beáta ( 5.V ) a Matjaš Daniel ( 6.W ).
První dva jmenovaní postoupili do krajského kola, které proběhlo ve středu 9. 4. 2025 na katedře chemie University Hradec Králové. V praktické části stanovovali obsah kyseliny fosforečné v čistícím prostředku Fixinela a v teoretické části se, mimo jiné, zabývali bojovými chemickými látkami.
Tonda získal zlatou medaili a Beáta se umístila na krásném devátém místě.
Oběma moc gratulujeme a děkujeme za vzornou reprezentaci naší školy.
Přijmeme učitele/učitelku informačních a komunikačních technologií
Přijmeme učitelku/učitele s aprobací
Informační a komunikační technologie
odborná kvalifikace pro výuku tohoto předmětu je podmínkou
Úvazek: plný
nástup od 1. 9. 2025
Žádost o místo s přiloženým životopisem a představou o Vašem působení na Jiráskově gymnáziu doručte do 25. dubna 2025 na adresu školy.