Ochrana osobních údajů (GDPR)

Deset Deka Festival zahájí DREJGův Faust.

DESET DEKA FESTIVAL – PROGRAM 7.ROČNÍKU – ČERVEN 2016 6.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- DREJG (NÁCHOD) Tragické zahájení festivalu – mnoho deka Fausta F.A.U.S.T.U.D.Y. (MARLOWE – GOETHE – LOUTKÁŘI – PUŠKIN – CHELČICKÝ – KONIÁŠ – FLKLOR A SOUBOR) Režie: Štěpán Macura a soubor
DREJGova variace - hra - kontemplace na/ s/ nad faustovské/ým téma/tem. Setkání tři faustovských podob (Marlowe - Goethe - Loutkáři) s jedním Bohem a jedním Ďáblem a také s člověkem/ člověky. Snad i setkání s Faustem dnes, tady a teď. Montáž ze základních faustovských textů. Hra s nejedním Faustem - s Fausty. Příliš mnoho Faustů? Příliš málo Faustů? Tak akorát Faustů? Kolik lidí, tolik Faustů! My všichni jsme Faust!? 16.6.2016 18.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- STUDIO ŠRÁMKOVA DOMU (SOBOTKA) Možná až příliš mnoho deka medu NÁŠ PÚ (A.A.MILNE) Režie: Lada Blažejová Čekáte medvěda, prasátko a osla? Pak vězte, že dostanete rovnou tři medvědy a dvě prasátka. Osel vždy stačí jen jeden. Bude se bzučet, tančit, zpívat, závodit a hrát. Dozvíte se též, jak se prasátko vyrovná se svou temnou minulostí a čím tráví čas medvídek Pú při svých procházkách. 18.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- TEĎ NÁDECH A LEŤ (PRAHA) Nepočítaně deka zbytečně vystřílené munice SLEPICE NENÍ PTÁK, UKRAJINA NENÍ CIZINA (ELIZA PAŚ, DAVID ZELINKA) Režie: David Zelinka Portrét života narušeného válkou a vůle přetrvat. Mozaika sestavená ze střepů osudů těch, kteří nepřišli s válkou přímo do styku, ale ona přesto ovlivňuje jejich životy, i těch, kteří se jí dobrovolně nebo nedobrovolně, na té či oné straně, účastní. Skutečnost složená z rozporů a absurdit, na které nelze mít názor, které nelze hodnotit – ale také o nich nelze nemluvit. Jsou blízko. 19.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- KONGLOMERATUM (PRAHA) Nemnoho deka odžitého života RŮST KRYSTALU (MAREK ŠINDELKA) Režie: Jakub Maksymov Adaptace povídkové knihy Marka Šindelky (Magnesia Litera 2012)Mapa Anny. "Podívej se na mě, ty jsi jako youtube, jsi plná cizích věcí a vzpomínek, jsi nádrž času, ty hloupá, jsi rozbuška i detonace, jsi tisíc a jedna noc na druhou…“ Mezi večery a rány, mezi včerejšky a zítřky, v šeru, v tanci, na večírcích splývajících v jeden dlouhý mejdan hledá Anna svůj tvar. 21.6.2016            10.00     Jiráskovo gymnázium Náchod                                                                  vstupné: 50,- MARTIN HILSKÝ               (PRAHA – FFUK)
40 dekád Shakespearových
FENOMÉN SHAKESPEARE
Jak vznikl fenomén zvaný Shakespeare? Proč vznikl? Jaké byly jeho osudy? Jaký je jeho význam pro nás dnes? Na tyto a další otázky spojené se životem a dílem Williama Shakespeara se tato jubilejní přednáška pokusí v krátkosti odpovědět. (počet míst pro veřejnost omezen, zájemci si mohou místa rezervovat na e-mailu: macura@gymnachod.cz)24.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- DRED (NÁCHODSKO/ KLADSKO/ PRAŽSKO) Myriády deka zelí JAKO BYCH SNĚDL OČI (ONDŘEJ PUMR) Režie: Ondřej Pumr Představení Jako bych snědl oči je přetavení imaginací a textů v imaginativní a textové přenastavení. Představení je deník. Představení je sen. Zakoušet zvnějšku. Přechod na jeden denní spánek. Mýty o pláči. Metafyzika cyklistů. Zelí nebo kapusta. Mléčná cesta. Po zkoušce. Teorie nespolehlivosti. Člověk je ve světě jako bažant. Válení sudů. Třít spánky. Díval jsem se z okna a viděl, jak to dole zvedlo jednu krávu a hodilo ji to přímo proti mně do okna, jen tak tak jsem stihl uhnout. Krávě se nic nestalo a běhala po pokoji, pak se mi ji povedlo pustit na chodbu a na schody. Vyběhla ven a začala se zase pást. Díval jsem se z okna. Představení je seník. 26.6.2016 19.00 Divadlo Dr. Josefa Čížka – Beránek (vstup zadem přes jeviště) vstupné: 90,- GEISSLERS HOFCOMOEDIANTEN (KUKS/ PRAHA) Přesně 40 000 deka vody MAGDALÉNA LASCIVNÍ A KAJÍCNÁ (GIAMBATTISTA ANDREINI) Režie: Petr Hašek „Svůj brk smočil bych rád a dílem tím vydal svědectví o vaší božské kráse.“ Jak získat lásku krásné operní divy? Co takhle napsat jí oratorium na míru? Dílo jako odraz autorovy duše.Výprava do hlubin proudů inspirace. Činoherně-operně-taneční inscenace na vodě v nově-barokním stylu podle vrcholně barokního oratoria Giambattisty Andreiniho o nejznámější kurtizáně všech dob. 28.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- Děvčátko a slečny, ZUŠ F. A. Šporka (JAROMĚŘ) Folklor deka/dentní UŠUBRANÁ (K.J.ERBEN, K.J.OBRÁTIL) Režie: Jarka Holasová Velmi necudná koláž z lidových textů sbírek folklóru K. J. Erbena a K. J. Obrátila. „Išly panny na jahody podla brehu, podla vody, ejasa, hojasa, podla vody. Natrefily na Janíčka, na Janíčka prevozníčka, ejasa, hojasa, prevozníčka…“ „Není třeba opravovati nebo zastírati minulost, neboť naše doba není o nic lepší než doba minulá, rozdíl je jen v tom, že jsme si zvykli rozhlížeti se kolem očima degenerovaného měšťáka, milujícího licoměrnost.“

Erasmus+ v Paříži

Ve dnech 25. 4. - 6. 5. 2016 jsem se zúčastnil kurzu francouzského jazyka a metodiky ve škole Paris Langues. Přípravy na můj dvoutýdenní pobyt, můj příjezd, ubytování a první den ve škole proběhly hladce. Intenzivní kurz francouzského jazyka byl zaměřen na problematické gramatické jevy, jejich praktické užití a na trendy současné slovní zásoby, hovorový jazyk – tzv. verlan. V neposlední řadě jsme se věnovali i zábavným způsobům výuky francouzštiny. Také jsem docházel na odpolední individuální kurzy, kde jsme se věnovali aktuálním tématům ve Francii a sdíleli jsme spolu své pedagogické zkušenosti. Během kurzu jsme dostali spoustu nakopírovaného materiálu, z něhož velkou část použiji ve výuce. Co se týče gramatiky, věnovali jsme zejména účelovým a důsledkovým větám a spojkám, které se s nimi běžně užívají. Nejdříve jsme obdrželi jednoduše vysvětlenou gramatiku s příkladovými větami a spojkami. Byl v nich jasně zřetelný rozdíl, kdy použít způsob oznamovací a způsob konjunktivní, což dělá i pokročilým studentům u nás velké potíže. Tento výklad je možné po zjednodušení použít i pro středně pokročilé studenty. Následujcí cvičení je praktické a užívá jednoduchých smysluplných vět. V první části studenti zvolí vhodnou spojku ze dvou nabízených možností, například pour, comme, donc, de peur de, du coup atd. Jedná se o věty popisující pověry, je proto dobré během tohoto cvičení procvičit i řečové dovednosti. V druhé části cvičení se jedná o souvislý text, dialog, do něhož je třeba už spojky správně doplnit. Věty jsou jednoduché a dají se aplikovat snadno v mnoha situacích. Poslední část pouze ověřuje, zda student pochopil danou problematiku a dokáže určit, o jakou vedlejší větu se jedná a jaký způsob je v ní použitý. Výklad i toto cvičení jsem již využil ve výuce. Výklad a první část trvala 1 vyučovací hodinu, na jejímž konci jsme diskutovali o pověrách. Za domácí úkol si poté žáci připravili druhou a třetí část, kterou jsme další vyučovací hodinu rozebírali. Po malém testu, založeném na těchto cvičeních, musím říct, že se jedná o velice dobrý materiál. Dalším velice užitečným materiálem jsou pro mě kopie idiomatických spojení například s různými materiály, zeleninou či částmi těla. Tato cvičení jsou jednoduchá a doprovázena ilustracemi. Jedná se o tzv. expressions imagées. Během kurzu jsem si ověřil, které z nich se opravdu hodně používají, aby studenti nemuseli zpaměti znát všechny výrazy. Studenti volí ze tří možností, kdy dosazují do idiomatické fráze část těla, materiál či zeleninu. A pod každou úlohou následují i tři možnosti správného výkladu idiomu, ze kterých musí také vybrat. Na tomto cvičení oceňuji zejména to, že je možné je využít během období, kdy se studenti novou slovní zásobu učí.Je tak vhodné jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé, kteří si odnesou více idiomatických výrazů a procvičí již zvládnutou slovní zásobu. Studenti se také seznámí s kulturními souvislostmi. Během individuálních lekcí jsme probírali a srovnávali český a francouzský státní i soukromý vzdělávací systém. Podělili jsme se o své pedagogické zkušenosti a metodické přístupy. Líbilo se mi, že během jedné hodiny jsme šli do sborovny a učitel mi ukázal všechny materiály, které používají. Jednalo se o metody, učebnice, ale zejména mě oslovila obrovská zásoba vlastního vyrobeného materiálu, zabavných aktivit a her pro různé jazykové úrovně. Dále jsme během soukromých hodin rozebírali francouzský tisk – Le Monde, Charlie Hebdo, a aktuální témata – La loi El Khomri, la securité. Pobyt v Paříži byl, jak jinak, kouzelný. Pěkné počasí, krásné památky, nádherné parky a zahrady,všudypřítomná francouzština a báječná kuchyně a víno. Mgr. Lukáš Zapadlo

ERASMUS+ - ISLAND

Počátkem měsíce května jsem odletěla do Rejkjavíku na Island, kde jsem se účastnila kurzu pod názvem Metalearning + Thinking Skills. Byl to pětidenní kurz, ve kterém jsme se učili jak se učit a přemýšlet, o tom jak přemýšlíme. Bylo nás celkem 33 účastníků z různých zemí  - Belgie, Holandska, Německa, Španělska, Rakouska, Řecka, Švédska a Itálie. Já jsem byla jediná Češka. Hlavním lektorem byl Peter Van de Moortel z Belgie a Gudrun Jóhannsdóttir z Islandu. Každý den jsme pracovali či seděli a poslouchali od rána od 9 hodin do večera do 17.30 h. První polovina kurzu byla věnována teorii.  Uprostřed týdne jsme odjeli do malého městečka, kde nám naše lektorka Gudrun ukázala svoji školu, ve které byla ředitelkou. Bylo to pro nás velké zpestření kurzu, protože jsme se setkali nejen s učiteli, ale i s dětmi. Pro ně byla tato návštěva událostí, neboť jsme byli prvními cizinci, kteří školu navštívili. Děti byly velmi milé a komunikativní. Škola má několik venkovních bazénů s vyhřívanou vodou od 36°C do 42°C. Děti se tam koupou celoročně. Odpoledne jsme se vydali na tzv. Zlatý okruh – což bylo neméně poutavé. Viděli jsme gejzír, který každé 3 minuty vychrlil vodu ze země.  Dále jsme procházeli trhlinou, ve které se setkala evropská a americká litosférická deska. Třetím místem byly nádherné vodopády Gulfoss. Zbytek kurzu byl už o trochu více praktický. Zaujala mě metoda myšlení, která se nazývá šest myslících klobouků. Podle této metody jsme se učili myslet šesti různými způsoby. Představili jsme si, že máme na sobě klobouk dané barvy, a podle toho jsme uvažovali. Pomyslným nasazením klobouku se koncentrujeme na určitý typ myšlení a zlepšujeme jeho techniku...
  • Bílý klobouk – zaměřuje se na data, fakta a informace
  • Červený klobouk – zaměřuje se na pocity a intuice
  • Černý klobouk – zaměřuje se na potenciální problémy, nebezpečí, rizika a obtíže, které mohou nastat
  • Zelený klobouk – zaměřuje se na tvořivost, možnosti řešení, nové nápady, zvažuje všechny alternativy
  • Žlutý klobouk – zaměřuje se na přednosti, výhody a prospěch, je pozitivní
  • Modrý klobouk – zaměřuje se na celkový pohled, stanoví cíle, určuje cesty k jejich dosažení, organizuje myšlenky
Tato metoda vytvořená maltským psychologem a kognitivním vědcem Edwardem de Bono poskytuje prostor pro tvořivost, osvobozenou od kritizování a konfrontace. Důležitá je spolupráce, při které tým efektivně analyzuje danou problematiku, přichází s novými nápady a vytváří podmínky pro lepší rozhodování. Práce je produktivnější.

OfficeArena

Dne 14. 4. 2016 jsem s paní profesorkou Urbaníkovou jel na krajské kolo soutěže z informatiky Office aréna. Konalo se na jaroměřském Gymnáziu Jaroslava Žáka. Posadili nás do učebny výpočetní techniky, kde nás bylo asi jedenáct, z toho tak šest z kategorie B, mé kategorie. Všichni jsme napjatě očekávali, jaké bude zadání. Vzhledem k tomu, že nám ho po zkušenosti v Pardubickém kraji prodloužili o třicet minut, bál jsem se, co na nás čeká. Asi to bude hodně náročné, myslel jsem si. Konečně jsme dostali zadání. Ve školním kole jsme připravovali maturitní ples a nyní téma zajímavě navazovalo. Plánovali jsme výlet maturantů do Vídně. V Excelu jsme dostali tabulku jmen, data narození a jejich zájem o jednotlivé vídeňské atrakce. Počítali jsme finance: ceny za atrakce, cenu za opravu, doplatky, … A když jsem to (konečně) dodělal, řekli, že máme půlku za sebou a je čas na přestávku. Vzbudilo to ve mně paniku. Měl jsem sotva třetinu a rozhodně jsem nechtěl odpočívat! Po přestávce jsem pokračoval ve Wordu, kde jsme připravovali pozvánku na výlet. Nic složitého. Přesto jsem se nemohl zbavit pocitu, že to není dostatečně dobré. PowerPoint bylo celkové shrnutí akce: program, trasa, cena, informace o Vídni i ubytování. Nakonec jsem to stihl i před časovým limitem, a ač trochu s pochybami, vyrazili jsme s paní profesorkou zpět do Náchoda. Krásnou tečkou ale je postup do celostátního kola. Uvidíme, jak to dopadne. 16. 5. 2016 se v pražské pobočce Microsoftu konalo finále Office aréna 2016. A protože jsem úspěšně splnil školní i krajské kolo, mohl jsem se ho účastnit i já. S paní profesorkou Urbaníkovou jsme dorazili do moderní budovy v Praze 4, kde ona slavná počítačová firma sídlí, kolem deváté hodiny. Úkolem v posledním kole bylo odprezentovat své předchozí práce. Akce začala přednáškou o správném prezentování a ukázkou nejčastějších chyb v krajském kole. Pak se rozdělili všichni účastníci podle kategorií do dvou sálů a tak se v jednom sále ocitlo asi šestnáct soutěžících. S troškou nervozity jsem pak jako druhý předstoupil před čtyřčlennou porotu, a když jsem začal mluvit, jakoby prvotní nervozita pominula. Po osmi minutách, které byly předurčeny každému soutěžícímu, jsem si pak za potlesku šel znovu sednout a sledovat další soutěžící. Někteří nebyli úplně přesvědčivý; jejich výkon poukazoval nepřipravenost a nepochopení zadání. Na druhou stranu zde byli tací, před kterými jsem musel smeknout. V programu akce také byla prohlídka od srpna otevřené a nejmodernější budovy firmy Microsoft. Budova skrývala řadu překvapení. Dostali jsme se do konferenční místnosti ve stylu horské chaty, prošli jsme si pracoviště s řadou počítačů, kde se ozývalo jen klapání do klávesnic, viděli jsme i hudební místnost nebo jídelnu ve stylu sportovního klubu. A to nebylo rozhodně všechno! Celý prostor byl propojen počítači, díky kterým se obsluhovalo ať třeba rezervování prostorů, tak i obsah ledniček. Přestože jsem nevyhrál, byla to pro mě obrovská zkušenost. Noví lidé, nová místa, nové názory. To všechno pro mě bylo to pondělí, na které budu dlouho vzpomínat a díky kterému se přihlásím určitě i příští rok. Vojtěch Balcar (kvinta A)

Vynikající první místo Matyáše Falty z kvarty V v mezinárodní soutěži Cemachu

Vynikající první místo Matyáše Falty z kvarty V v mezinárodní soutěži Cemachu je odměneno týdenním zájezdem do Izraele Potkáváte ho denně na chodbě gymnázia. Zpravidla sedí na sedátku u okna se sluchátkem v uchu a v krátké chvíli přestávek mezi vyučovacími hodinami vnímá svůj svět poslechem metalové hudby. Černé džíny, černé triko, šátek u krku, hloubavý výraz , ale i usměvavá tvář. To je Matyáš neboli Mates či Maty, jak jej zrovna oslovím. Desítky a desítky hodin studoval materiál o izraelském zdravotnictví, čtyři měsíce zpracovával na PC rozsáhlý projekt na uvedené téma. Mates dokázal , že má na to vyhrát, předběhl studenty vyšších ročníků gymnázií Visegrádské 4. Matyáš se intenzívně zajímá o minulost židovského národa, o tragédie pogromů v průběhu prošlých staletí a o nejhorší tragédii z dějin hebrejského lidu – holocaustu. Jako jediný student z našeho gymnázia se v dubnu zúčastnil mírového „Pochodu proti nesnášenlivosti .“Uvědomuje si nebezpečí oživlého šíření antisemitismu v naší společnosti. Matyáš si našel cestu, po které půjde dál. Ta cesta nebude jednoduchá, ale já vím, že ji zvládne. Má podporu v rodině a podporu své třídní učitelky. Maty, jsem na Tebe pyšná! Tvoje třídní učitelka Blanka Dvořáčková

Škvorecký by měl radost

Oktavánka Julie Minaříková zvítězila v literární soutěži Náchodské prima sezóny. Porota, v níž letos zasedli spisovatel Martin Fahrner, redaktor literárního měsíčníku Host pan Zdeněk Staszek, bývalá studentka našeho gymnázia a redaktorka internetového knihkupectví Barbora Votavová, amatérská spisovatelka paní Aťka Janoušková a Vendula Borůvková, spisovatelka a redaktorka, ocenila povídku Poslední věci člověka a povídku Bastion (1. a 2. místo). Je moc dobře, že gymnazisté po několika letech znovu soutěžili a dokázali, že literatura v Náchodě i na náchodském gymnáziu žije svou prima sezónu.

Kdo čte, ten žije mnoho životů

V úterý 3. května se v náchodském kině Vesmír konala zvláštní akce. Bylo to finále čtenářské(ne)soutěže s názvem Kdo čte, ten žije mnoho životů, kterou pořádala pro žáky náchodských škol Městská knihovna v Náchodě, zvláště její dětské oddělení. Akce se zúčastnili žáci 7 různých tříd ze 4 náchodských škol, věkové rozpětí bylo veliké – od čtvrťáků až po deváťáky. V devět hodin byli již všichni na místě. Potom, co úspěšně prošli předchozími úkoly, měli teď libovolným způsobem prezentovat své čtenářství. První vystoupili sekundáni z náchodského gymnázia. Prezentaci svých čtenářských fotografií doplnili živým hudebním vystoupením a živým obrazem s názvem Rádi čteme. Následovala vystoupení dalších šesti tříd – všechna pěkná a každé jiné, ať už to bylo talkshow páťáků, jehož hosty byly postavy z oblíbených knížek, nebo příběh knihovnice Kolbabové, jak ho přichystali čtvrťáci, nejmladší účastníci soutěže. Porotu, která hodnotila vystoupení, utvořili na místě po vzoru soutěže Star dance přítomní učitelé a ředitelka knihovny paní Votavová. Ve druhé části finálového programu dostala každá ze tříd tři úkoly k samostatnému zpracování – vybrat a co nejlépe představit oblíbeného autora či ilustrátora, vytvořit upoutávku na oblíbenou knihu a představit knihu, kterou by si rádi přečetli. Díky společné práci a nápadu získali sekundáni 2. místo, to první po právu patřilo čtvrťákům ZŠ Komenského a paní učitelce Jelínkové. Všechny zúčastněné třídy si jako odměnu odnesly hromadu knížek do své třídní knihovničky, z nichž část si mohli vybrat žáci sami. Tahle soutěž byla dobrý nápad, protože zkusila odtrhnout nás od počítačů, tabletů a mobilů a ukázala nám, že čtení může být dobrá a užitečná zábava. Žáci sekundy A JG v Náchodě

Akademie programování na Jiráskově gymnáziu

Není pochyb o tom, že počítačové hry jsou (nejen) mezi studenty velmi oblíbené. V minulých týdnech měli studenti Jiráskova gymnázia možnost si vyzkoušet něco zajímavějšího než jen prosté hraní her – zkusili si, jaké to je být vývojářem počítačových her. V rámci Akademie programování byl pro ně připraven 10hodinový kurz zaměřený na tvorbu 3D her. Akademie programování je vzdělávací projekt společnosti Microsoft a organizace Czechitas, který si klade za cíl jednoduchou a hravou formou ukázat studentům svět programování.

Kurz úspěšně absolvovalo 18 studentů (zájem byl mnohem větší, ale učebna výpočetní techniky není nafukovací), skupina to byla velice věkově různorodá, od primy až po septimu. Na závěr studenti prezentovali jimi navržené a vytvořené hry. Bylo se na co dívat, od závodních her přes bludiště až po klasické střílečky.

Vývoj her probíhal ve velice intuitivním prostředí firmy Microsoft KODU Game Lab, již po první hodině byli studenti schopni vytvořit jednoduchou hratelnou hru. Dozvěděli se, jak jednotlivým herním objektům nastavovat jejich vlastnosti a jak tyto postavy mohou reagovat na své okolí a ani si neuvědomovali, že se tak učí základům objektově orientovaného programování. Vývojové prostředí je volně dostupné, proto mohli studenti na svých hrách pracovat i doma a v budoucnu se s nimi mohou zúčastnit různých soutěží. Na nejlepší z nich čeká pozvání přímo do pražské centrály firmy Microsoft.

Video s krátkými ukázkami her vytvořených v rámci kurzu najdete na našem Facebooku.