Ochrana osobních údajů (GDPR)

Výsledky krajského kola ekonomické olympiády nás potěšily!

Do kraje postoupili z naší školy čtyři studenti  - Jeroným Němec (7.W), Matyáš Žďára (8.V), Daniel Kumpošt (8.W), Ondřej Ševc (4.B). A ani tam si nevedli nejhůř, zejména Jeroným Němec a Matyáš Žďára se svým 12. a 14. místem ze 120 účastníků. Zároveň se stali na základě získaného počtu bodů  tzv. úspěšnými řešiteli, na což dosáhne v celé ČR jen 8 % řešitelů!

Ekonomická olympiáda je mezinárodní soutěž ve znalostech v oboru ekonomie a financí, která je určena žákům středních škol. Vychází z rámcových vzdělávacích programů MŠMT a svým pojetím přispívá k dalšímu rozvíjení klíčových schopností a znalostí žáků. Otázky do soutěže a koncepci Ekonomické olympiády spoluvytváří ekonomové a odborníci z Institutu ekonomického vzdělávání (INEV) a České národní banky (ČNB). Ekonomická olympiáda je největší soutěží v ekonomii a financích v ČR a na Slovensku.

Akce tohoto týdne

Dny do 22. do 28. února tráví žáci 2.V v Sedloňově na chatě Roubenka na lyžařském kurzu s prof. Moučkou, Zapletalem a Zapletalovou. 

V pondělí 24. února se 75 maturantů s prof. Havlíčkem, Macurou, Netíkovou a Svobodou podívá do Památníku koncentračního tábora v Osvětimi.

Ve středu 26. února navštíví studenti 8.W s prof. Zikmundovou náchodský pivovar, ve čtvrtek 27. února se tamtéž podívají studenti 4.B s prof. Netíkovou a v pátek 28. února studenti 4.A s prof. Balcarovou.

V pátek 28. února organizují prof. Karásková a Zikmundová na naší škole okresní kolo Chemické olympiády pro kategorii D.

Naši studenti bodovali v okresním kole soutěže v angličtině

V minulých týdnech se vítězové školního kola ve třech kategoriích utkali se svými kolegy z jiných škol v okresním kole soutěže v angličtině. A nedařilo se jim vůbec špatně. Do krajského kola, které se koná 18. března, z druhého místa postupuje v kategorii G Jan Pelly ze 3. B. Ve stejné kategoii se Lenka Vočadlová ze 6. V umístila na 4. místě, s nepatrnou bodovou ztrátou za bronzem. Nejpočetnější konkurenci čelil v kategorii ZŠ / G I Matyáš Beneš ze 2. V. a nakonec získal pěkné 3. místo. V kategorii VG II jsme měli dvě zástupkyně, Kateřina Šimková ze 3. V skončila třetí, Marie Pokorná ze 3. W se umístila jako pátá.  Všem děkujeme za reprezentaci školy a Honzovi přejeme hodně štěstí v kraji!

 

Zleva Marie Pokorná, Jan Pelly, Lenka Vočadlová a Matyáš Beneš

 

 

Soutěž EuropaSecura

Soutěž EuropaSecura je organizována Institutem pro evropskou politiku EUROPEUM ve spolupráci s Ministerstvem obrany, Armádou České republiky, sítí Eurocenter Úřadu vlády ČR a infocentry Europe Direct Zastoupení Evropské komise v ČR, s podporou Ministerstva zahraničních věcí České republiky a Hanns-Seidel-Stiftung. 

Informace o soutěži EuropaSecura 

EuropaSecura je jedinečný několikakolový projekt pro všechny studenty/ky SŠ se zájmem o aktuální dění, domácí politiku, evropskou integraci a mezinárodní a bezpečnostní politiku s důrazem na Českou republiku. V letošním roce proběhne již 18. ročník této soutěže, která je organizována Institutem pro evropskou politiku v úzké spolupráci s Ministerstvem obrany ČR, Armádou ČR, Ministerstvem zahraničních věcí ČR, Nadací Hannse Seidela, Eurocentry Úřadu vlády ČR a sítí infocenter Europe Direct Evropské komise. 

Studenti a studentky mohou v rámci soutěže EuropaSecura uplatnit a rozšířit své znalosti ve výše zmíněných a dalších oblastech, vyzkoušet si psaní analýzy aktuálního konfliktu formou odborné práce, vylepšit si argumentační schopnosti a zažít týden sArmádou ČR na vojenské základně v Brdech plný teoretických a praktických aktivit (workshopy a aktivity v terénu, simulace reálných diplomatických jednání, řada cvičení a další). Vítězný tým získá plně hrazenou studijní cestu do Bruselu, kde bude mít možnost navštívit instituce EU a sídlo Severoatlantické aliance a osobně se setkat s vrcholnými politiky a vysoce postavenými Čechy a Češkami (tradičně například eurokomisaři, europoslanci, představitelé při NATO a další). 

Soutěž EuropaSecura je složena z těchto částí: 

  1. Základní kolo – tříčlenné týmy studentů vyplňují online vědomostní test (9. až 12. března 2025). Nejlepší týmy z každého kraje postupují do dalšího Krajského kola.  
  2. Krajské kolo – studenti nejprve vypracují bezpečnostní analýzu na zadaný aktuální konflikt a případně v ústní části diskutují a obhajují bezpečnostní analýzy před odbornou porotou a nejlepšími týmy ve svém kraji (konec března–červen 2025). Nejlepší tým v každém kraji postupuje do celostátního finále. 
  3. Celostátní finále – jedinečný a komplexní 5denní workshop, který je pořádán v úzké spolupráci s Ministerstvem obrany a Armádou ČR na vojenské základně v Brdech začátkem září 2025 (1. až 5. září 2025). Soutěžící budou plnit nejrůznější úkoly v terénu i na složitých jednáních jako diplomaté členských zemí EU. 
  4. Studijní cesta do Bruselu – výherci získají plně hrazenou třídenní cestu do Bruselu a návštěvy institucí EU a NATO, která se uskuteční na podzim 2025.  

Více informací o celém projektu najdete na stránkách www.EuropaSecura.cz, kde se týmy musí registrovat do 4. března 2025

Reportáž z mezinárodní fyzikální soutěže Fyziklání 2025

Jak už jsme informovali, naši školu minulý týden 14. února, reprezentovaly dva týmy v Praze na mezinárodní fyzikální soutěži Fyziklání 2025.
Na webu české televize je reportáž z této soutěže a můžete ji shlédnout na odkazu:
 
 
Ještě jednou děkuji všem členům obou družstev za skvělou reprezentaci školy.

Druhé zastavení 2. ročníku Dannyho svaťáku

... A dneska jsem člověk, kerej dává vždycky přednost obyčejným lidem a těm centrům, kam choděj. Jak do kostela, tak i do hospody (citováno z Hrabala)

Druhé zastavení 2. ročníku Dannyho svaťáku se uskutečnilo v pondělí 4. února a bylo určeno studentům maturitního ročníku. O Hrabalovi zasvěceně a se zaujetím hodným snad jen Hasana Zahiroviče hovořil pan Pavel Hošek, profesor religionistiky na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy.

Přednášel o tom, jak dávno hledal a celkem nedávno našel na  čtyřicet let starých audiokazetách a skrz ochraptělý hlas tehdy sedmdesátiletého Bohumila Hrabala odpověď na otázky, které si  jako teolog a religionista dávno kladl nad jeho texty. Proč tak často zmiňuje Ježíše Krista? Proč stále znovu mluví o večnosti, nebesích, metafyzice? Proč tak často cituje z Bible a jiné duchovní literatury? Hovořil o Hrabalovi jako o mysliteli víc než jako o člověku a jednom z nejznámějších a nejpřekládanějších českých autorů.

I tak, anebo právě proto věřím, že vnímavého posluchače inspiroval ke čtení a přemýšlení.

Akce tohoto týdne

V úterý 18. února navštíví studenti 5.V s prof. Půlpánovou Městskou knihovnu v Náchodě. Studenti 8.V se podívají s prof. Netíkovou do náchodského pivovaru. Studenti 2.A zhlédnou ve škole Shakespearovy sonety v provedení Divadla Drak.

Ve dnech 19.-20. února absolvují literárně-historickou a biologickou exkurzi do Prahy studenti 4.A s prof. Forejtem, Veverkou a Slavíkem. Ve středu navštíví Národní muzeum, zejména expozice Zázraky evoluce a Okna do pravěku a večer zhlédnou inscenaci hry Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího v divadle ABC. Ve čtvrtek absolvují v Židovském muzeu program Tradice a zvyky Židů, navštíví židovské synagogy a Národní památník hrdinů Heydrichiády.

Prof. Divišek doprovodí ve středu 19. února do okresního kola Geografické olympiády, které se koná v Jaroměři, Ondřeje Pavláta (1.W), Tomáše Kondeka (1.W), Davida Štěpána (2.V), Šárku Horníkovou (2.V), Marka Štěpána (4.W), Vojtěcha Pella (4.W), Vojtěcha Martinů (4.B) a Michala Svobodu (5.V).

Do Brna na Robotiádu jede v pátek 21. února prof. Preclík a studenti Václav Holý, Ondřej Suchánek, Ondřej Macháček, Jáchym Bohadlo, Štěpán Strnad, Jan Tomáš, Matěj Kolaja, Marek Špelda, Štěpán Holý a Maxmilián Hejna. Večer se koná v aule přednáška historika z Univerzity Hradec Králové Tomáše Petráčka v projektu Kulturní prostor AULA.

V sobotu 22. února odjíždějí na lyžařský výcvik do Sedloňova žáci 2.V s prof. Moučkou, Zapletalem a Zapletalovou. Vrátí se v pátek 28. února. 

Fyzioterapie do škol

Fyzioterapie do škol: Projekt, který pomáhá zlepšit zdraví studentů

Naše škola se již druhým rokem zapojuje do projektu „Fyzioterapie do škol“, který byl iniciován Mgr. Zuzanou Vančákovou, fyzioterapeutkou a zároveň naší bývalou studentkou. Tento projekt je zaměřený na podporu správného pohybového režimu a prevenci zdravotních problémů u žáků.

V rámci projektu se do pravidelných fyzioterapeutických sezení již zapojily třídy sekund, kvart, oktáv a čtvrtých ročníků. Program je koncipován tak, aby každý student měl možnost poznat nástroje, jak zlepšit svou fyzickou kondici a naučit se, jak správně pečovat o své tělo, což má pozitivní dopad nejen na jeho zdraví, ale také na školní výkon a soustředění.

Během šesti lekcí se žáci zaměřují na různé oblasti, které souvisejí se zdravím jejich těla. Každá lekce se skládá z teoretické části, kde jsou žákům vysvětleny souvislosti a zásady správného pohybu, a praktické části, kde si osvojí cvičení, která mohou pravidelně zařazovat do svého života. V rámci každé hodiny děti dostávají pracovní listy, které obsahují důležité poznámky a cviky, které mohou následně využívat doma. Na závěr celého programu vznikne brožura, kterou si žáci mohou vzít domů a používat ji jako pomůcku pro každodenní praxi.

Úvodní lekce – Na začátku se zaměřujeme na téma rehabilitace a fyzioterapie. Děti se dozvědí, jak naše tělo pracuje komplexně a jak ovlivní svalová oslabení a zkrácení postavení celého těla. Součástí je také ukázka cvičení na jednotlivá nejvíce zatěžovaná místa při sedu v lavici, která lze provádět pravidelně i během přestávek.

Krční a hrudní páteř – Tato lekce se zaměřuje na téma krční a hrudní páteře a jejich vlivu na správné držení těla. Děti se naučí, jak zkorigovat své tělo ve stoji, jaké jsou zásady správného držení hlavy a součástí je i ergonomie práce s počítačem.

Bederní páteř a střed těla – V této lekci se žáci zaměří na posílení středu těla (core), který je základem správného držení těla. Hlavním tématem je porozumění rozdílu posilování břišních svalů pro zdraví a pro pěkný vzhled. Dále je tématem teoretické části i plicní rehabilitace, která je užitečná pro děti trpící astmatem nebo alergiemi. Cvičení zahrnují nácvik aktivace středu těla v sedu na židli v různých pozicích, trénink rovnováhy, lokalizované dýchání a základy tejpování.

Chodidlo, rovnováha, obuv a chůze – Tato lekce se věnuje prevenci problémů s chodidly a jejich vlivu na celé tělo. Děti se naučí, jak by měl vypadat správný stereotyp chůze a jaký vliv má obuv na jejich zdraví. Součástí cvičení je aktivace klenby nohy a trénink rovnováhy.

Celostní cvičení jako součást prevence bolesti zad – Poslední lekce se zaměřuje na celostní přístup k prevenci bolesti zad a na důležitost pravidelné pohybové aktivity. Součástí je viscerální fyzioterapie, která se věnuje vlivu vnitřních orgánů na celkové zdraví těla. Děti se naučí cvičení, která pomohou udržet jejich tělo zdravé a v kondici, a zároveň budou mít prostor na dotazy týkající se jejich zdraví.

„Projekt je skvělou příležitostí pro studenty, jak si uvědomit důležitost zdravého pohybu a péče o tělo,“ říká Mgr. Zuzana Vančáková. „Doufáme, že se díky němu nejen zlepší fyzická kondice, ale i celkový přístup žáků k prevenci zdravotních problémů.“

Projekt „Fyzioterapie do škol“ se nám již osvědčil a jsme rádi, že se i nadále může rozvíjet a pomáhat našim studentům. Těšíme se, že v následujících letech zapojíme i další ročníky, které budou mít příležitost využít všech výhod, které tento program nabízí.

Fyziklání 2025

Tak jako každoročně se naše škola zúčastnila mezinárodní soutěže v řešení fyzikálních úloh. Letos se do Prahy na výstaviště v Letňanech sjelo 246 pětičlenných týmů, aby během tří hodin vyřešily co největší množství fyzikálních problémů. Naši školu reprezentovaly dva. V kategorii A obsadil tým ve složení Hrnčíř Adam 8W, Diana Čelková 8W, Daniel Kumpošt 8W, Ondřej Pachta 8W a Eva Hrnčířová 6W 46. místo ze 65. V celkovém pořadí všech týmů 134. místo. Ještě lepších výsledků dosáhl tým soutěžící v kategorii B ve složení Petr Bureš 7V, Petr Vočadlo7V, Bartoloměj Tuček 7V, Barbora Říhová 7V a Eliška Neumannová 7W. Ve své kategorii byli 42. z 90, což jim v celkovém pořadí vyneslo 100. příčku. Za skvělou reprezentaci školy jim patří velký dík.