Ochrana osobních údajů (GDPR)

Výjimečný úspěch ve španělském jazyce

Ve středu 29. března se Vojtěch Čuhanič ze 4.A a Viktorie Džilavjanová ze 3.A zúčastnili krajského kola Konverzační soutěže ve španělském jazyce na Prvním soukromém jazykovém gymnáziu v Hradci Králové. V konkurenci jazykových gymnázií se Vojtovi podařilo obhájit vítězství z loňského roku a postupuje do celostátního kola, které se bude konat již 12.dubna. Viky pobavila a rozesmála svou bezprostředností porotu. Úspěch jsme oslavili výtečnou mexickou quesadillou a džbánkem lahodné mexické limonády Jarritos. Oběma studentům děkujeme za příkladnou reprezentaci naší školy a Vojtovi držíme pěsti v celostátním kole.

Lucie Pavlíčková

 

Úspěch ve francouzském jazyce

V pondělí 27.3.2023 proběhlo krajské kolo konverzační soutěže z francouzského jazyka v Hradci Králové. Studentka našeho gymnázia Sofie Fišerová (4.V) se umístila na krásném třetím místě. Moc gratulujeme a přejeme další úspěchy ve francouzštině.

Frankofonní dny v Hradci Králové

V úterý 21. 3. se studenti francouzštiny vypravili na frankofonní dny na univerzitu do Hradce Králové.  Než se ale vypravili na fakultu, navštívili kavárnu Artyčok, kde si mohli speciálně i mimo otvírací dobu prohlédnout vernisáž studentských prací a pochutnat si na kávě a zákuscích. Poté již následoval samotný program, který si pro francouzštináře připravily studentky univerzity. Studenti postupně obcházeli patnáct stanovišť s francouzskou tématikou – poznávali francouzské filmy, písničky a památky, zkoušeli jazykolamy a dozvěděli se více o francouzské kuchyni a tradicích. Za splnění stanoviště dostali razítko, za které si pak mohli dát palačinku. Všichni si celý den velmi užili a lépe díky němu poznali kulturu země, jejíž jazyk studují.

Kateřina Říhová, 5.W

Příběh otevřených dveří a mikin s kapucí

Příběh otevřených dveří a mikin s kapucí

                             / věnováno všem učitelům k jejich svátku /

                           

Zvoní. S náručí pomůcek vcházím do třídy primy W. Vchází se mně dobře, protože křídlo dveří na chodbu je otevřené. Primáni se uklidňují, konečně i ti v zadních lavicích mě na stupínku zaregistrovali. „Zavři, prosím tě, ty dveře,“ opakuji dívce, sedící v první lavici. Dvakrát týdně jim již od října vysvětluji, že se teplo ze třídy nese širokou chodbu a po schodech nahoru až do druhého poschodí. O přestávce jsou dveře do učebny otevřené, aby pedagog vykonávající na chodbě dozor měl přehled, co se ve třídě děje a mohl v případě jakéhokoliv problému zasáhnout. Vítám se s dětmi: „ Buďme na sebe milí a usmějme se,“ a „vidíte, hned máme hezčí den.“ Někteří opozdilci hledají pomůcky, hoch v první lavici u katedry nemá ani obyčejnou tužku, natož propisovačku nebo sešit. „Jaká je příprava primána na hodinu, zajímají se o  to rodiče?“ ptám se v duchu. Nahlas nic říct nemohu, každé dítě má právo na vzdělání!  Zapisuji učivo do třídní knihy v programu bakaláři a kontroluji docházku. Konečně administrativa za námi a vzdělávání začíná!  Antické Řecko a řečtí bohové jsou předmětem dnešní hodiny, kterou si užíváme spolu dohromady. Užívají si hodinu děti a já s nimi. „To byla krásná hodina! „ vykřikne primánek v prostření řadě. Chlapci se ke mně ženou, podávají mně ruce a blahopřejí mně k svátku MDŽ. Překvapili a potěšili.

Zvoní. Další hodina, tentokrát v tercii. Zdraví mě v lavicích. Jak je to dávno, kdy jsem jejich pubertální projevy musela usměrňovat a krotit. Zvládla jsem je, jakmile jsem jim poskytla pocit důležitosti a téměř dospělosti. Občas se v hodině ozve nevycválaný a rádoby vtipný puberťák, ale s ním si s humornou a slušnou nadsázkou poradím. Zopakujeme látku , ze které píšeme krátkou prověrku. Marie Terezie a rakouský patriotismus terciány zajímá. A pak to přijde. V poslední lavici dívka v černé mikině, kapuci staženou hluboko do čela, hlavu skloněnou těsně nad lavicí. Černá mikina ladí s černými nalakovanými nehty. Vyzvu slečnu v černém, aby si kapuci stáhla výš z čela. Na její otázku „Proč?“ klidně odpovídám: „ Nevidím ti do tváře.“  Následuje pecka, facka, slovní políček,a  vy, čtenáři, to  nazvěte jak chcete:  „ Tak se na mě nedívejte!“ odsekne hrubě dívka.  Třída zvedá hlavu a čeká. Otáčím se ke dveřím, hluboko dýchám do chodby. Co mohu? Nic, absolutně nic. Co poradíte, páni rodičové a pane ministře…? Třídou se ozývá šumot, spolužáci reagují, dívčino chování se jim nelíbí. Vydechnu a bleskově se obracím ke třídě.

Dívka v černé mikině si kapuci stáhla z čela a píše.  Jsem spokojená. Stojím opřená o dveře a rozhlížím se třídou. Zhruba dva metry ode mě jiná dívka pokouší štěstí, hledá totiž v mobilu odpovědi, které nezná. Porušuje školní řád. „ Vypni mobil a dej ho do batohu!“ A opět ta známá otázka: „Proč?“ Ona moc dobře ví, proč. A já, bezmocná kantorka, se ptám Vás, vážený pane ministře, vážení ministerští úředníci, ctěná inspekce, vážení rodiče, jak byste reagovali? Nedostatečnou ji oklasifikovat nemohu a tak jí řeknu: „ Přeškrtni, co máš napsáno, otoč papír na druhou stranu a nadiktuji jí nové čtyři otázky se slovy: „ A piš. Máš již méně času než spolužáci.“ Prověrku stihla a zvládla na chvalitebnou. Předpokládala jsem to. Je to chytré děvce.

 Vzpomínám na vlastní školní roky, na školní léta mých dětí. Ráda vzpomínám na  chvalkovického starého pana učitele Tonara, který již dávno nežije. Byl pro mě vzorem a tak jsem šla studovat pedagogickou fakultu.Žáci, studenti, rodiče, lidé a společnost se mění. Mění se metody výuky. Preferencí je digitalizace učiva a chystaná změna rámcově vzdělávacích programů. Problémy s našimi studenty jsou řešitelné. Řeknete, možná, že zatím jsou řešitelné. Já chci věřit, že řešitelné stále budou. Hodně záleží na rodičích a jejich vztahu ke škole a na důvěře k nám – učitelům. Možná, že ve školních lavicích sedí budoucí  pedagogové a možná, že si jednou vzpomenou na moje slova:  „ Budeme na sebe milí a usmějeme se. Vidíte, hned máme hezčí den!“

A takový opakující se hezký den přeji do budoucích let učitelům nejen na našem gymnáziu, ale na všech malých a velkých školách v celé zemi.

                                                                                    Blanka Dvořáčková

Technologická olympiáda – Souvlaki Ecstasy ve finále

V pátek 24. 3. 2023 se konalo online kolo Technologické olympiády. Tříčlenné týmy středoškoláků měly v časovém limitu tří hodin vyřešit co nejvíce z 26 úloh. Nešlo ale jen o rychlost a pamatování si vzorečků a definic, ale hlavně o schopnost vyhledat potřebné informace, správně je použít, zpracovat zadání a odprezentovat výsledky. Na většinu otázek tak byl krátký i největší pomocník současných studentů – umělá inteligence chatGPT 😊 Letošní otázky byly opět moc pěkně sestavené a o dost těžší než v minulém roce.

Z našeho gymnázia se do soutěže přihlásilo pět týmů, a protože nemáme dostatek prostor, kde by mohly v klidu pracovat, soutěžilo se i na chodbě nebo na podiu v aule. A dopadlo to výborně, tým Souvlaki Ecstasy ve složení Tobiáš Mazura (7.W), Jan Pražák (2.A) a Martin Doucha (7.V) se umístil na 7. místě a postupuje do celorepublikového finále. To je v konkurenci 603 týmů z celé ČR fantastický výsledek. Ani další týmy se neztratily a umístily se na krásných místech:

  • 76. místo tým FAK – Filip Hejzlar (7.V), Dominik Marks (7.V), Tomáš Havel (7.V)
  • 107. místo tým Error #404 – Adam Roštejnský (4.B), Jiří Pelikán (4.B), Vojtěch Hornych (4.B)
  • 110. místo tým Migos – Michal Suchomel (3.B), Štěpán Adam (3.B), David Špaček (3.B)
  • 282. místo tým Constructering aerospace team – Jakub Jireček (5.W), Štěpán Vít (5.W), Karel Mýl (5.W)

Všem studentům děkujeme za úspěšnou reprezentaci gymnázia a týmu Souvlaki Ecstasy držíme palce ve finále (14. 4. 2023 na ČVUT v Praze), kde bude jeho úkolem pod vedením mentora rozpracovat projekt na zadané téma a poté ho odprezentovat a obhájit před odbornou komisí.

 

Celostátní kolo středních škol ve florbalu

Ve středu 22.března 2023 se v pražském sportovním centru Hamr v Braníku konalo celostátní kolo florbalu středních škol chlapců.

Naše škola byla nalosována do "východní" konference spolu s dalšími sedmi týmy.

V okleštěné sestavě pouze s osmi hráči do pole jsme obsadili nádherné čtvrté místo v konferenčním finále, a tím pádem úžasné 7.-8. místo mezi všemi školami z celé ČR!

 

Utkání ve skupině:

JG - Gymnázium Šumperk 1:1

Branka: Prouza (asistence Lukavský)

JG - OA Zlín 3:1

Branky: Špaček, Vacek (Vysoký), Kašpar (Špaček)

JG - Gymnázium Č. Těšín 0:3

Čtvrtfinále:

JG - Gymnázium Pelhřimov 1:0

Branka: Vysoký (Vacek)

Semifinále:

JG - Gymnázium Č. Těšín 1:3

Branka: Špaček

Utkání o 3.místo v rámci východní konference:

JG - SPŠE Havířov 0:4

 

Sestava JG:

Brankáři: Adam Richter (2.B), David Fröde (5.V) 

Obránci: David Špaček (3.B), Jan Prouza (7.W), Jakub Jireček (5.W), Martin Hanuš (1.A)

Útočníci: Šimon Vacek (8.V), Jakub Vysoký (7.W), Adam Kašpar (1.B), Eduard Vlach (5.V), Ondřej Lukavský (2.B) 

Jiří Divišek

100leté testování tělesné zdatnosti

V pondělí 20. března byl na naší škole zahájen sběr dat pro unikátní výzkumnou studii zaměřenou na výzkum 100letých trendů tělesné zdatnosti mládeže. Do projektu je zapojeno 15 gymnázií z České republiky a 5 gymnázií ze Slovenska a navazuje na první celonárodní výzkum z roku 1923, kterého se tehdy zúčastnila i naše škola a jejím autorem byl náš tehdejší pedagog profesor Emanuel Roubal.

Vše připravila a zahájila Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci a první den sběru dat proběhl za účasti zaměstnanců liberecké univerzity.

Měření bude probíhat do konce dubna a poté budou zpracovány výsledky, které budou porovnány s výsledky stejně starých studentů z roku 1923. Jak to vše dopadlo, se dozvíme za pár měsíců.

Projektu se dostává zasloužené pozornosti médií, mnoho dalších detailů o něm najdete v článcích, na které uvádíme odkazy níže.

Odkaz na krátký živý vstup z naší školy do rozhlasového vysílání Radiožurnálu HK

začátek čas 14:16:38 - konec čas 14:20:12

+

Byla na naší škole natočena krátká reportáž ke 100letému testování

+

Další odkazy:

Maturanti v pivovaru

V průběhu března všechny třídy maturitního ročníku absolvovaly exkurzi do náchodské pivovaru Primátor. Náchodský pivovar nabízí nejen nejběžnější světlé výčepní pivo, ale i speciály, kterými je Primátor znám. O tomto slámově zbarveném moku nám vyprávěl a celou exkurzi prováděl emeritní sládek pán Kořínek a taky jednu exkurzi vedla absolventka Jiráskova gymnázia Emilie Hlavatá.

Nejdřív jsme si vyslechli něco o historii tohoto pivovaru a seznámili jsme se s teoretickými informacemi. Hned na to jsme se šli podívat přímo do centra dění a prohlédnout si celý průběh výroby všemi oblíbeného nápoje. Viděli jsme stáčírnu sudů, samotnou varnu a spilku. Je to část pivovaru s velkými otevřenými káděmi, ve kterých probíhá kvašení piva. Velké množství oxidu uhličitého mohli někteří pocítit na vlastní kůži. Ne každý se tam cítil bezpečně.

Exkurze splnila naše očekávání, studenti měli možnost ochutnat novou značku nealkoholického nápoje a posedět v krásně upravené „hospodě“ přímo v pivovaru. I když byli všichni plnoletí, tak se v době vyučování museli uspokojit pouze s nealkoholickými nápoji. Možná hned večer šli někteří světlé výčepní pivo ochutnat, aby zjistili, že má slabě sladovou vůni, příjemnou hořkost a dobrou pitelnost.

Děkuji všem, kteří se exkurze zúčastnili za vzorné chování a příjemnou atmosféru. Děkuji panu Kořínkovi a slečně Hlavaté za vedení exkurze a už teď se těším na další návštěvu.